Afvisningsprocent

”Afvisningsprocent” (også kaldet ”Bounce rate”) er et begreb indenfor webanalyse, der handler om brugersessioner og den procentdel af brugere, der lander på en bestemt side for at klikke hen til andre sider på dit website.

Fandt du dette nyttigt?

En afvisning refererer i denne sammenhæng til en ”en-sides-session”. Så hvis din afvisningsprocent er 55%, betyder det at 55% af dine besøgende, forlader din hjemmesiden inden de ser mere end 1 side.

I praksis kan du bruge Bounce rate til få indblik i besøgene på din hjemmeside.
Ønsker du at opnå en lavere afvisningsprocent? Så er det noget jeg kan hjælpe dig med – Adwords-Specialist.dk, Casper Hessellund
Afvisningsprocent findes i Google Analytics, der kan spore dine brugeres besøgsadfærd og give dig data om, hvor mange der har besøgt én side på din hjemmeside for derefter at forlade den igen.
Når du installerer Google Analytics kan få information om Afvisningsprocent på hver enkelt side på din hjemmeside. Dette giver dig vigtig viden om, hvordan din hjemmeside fanger brugernes opmærksomhed og interesse.

Det er afgørende, at du har installeret Google Analytics korrekt, så du kan stole 100% på de data, du får oplyst, når du logger på Analytics. Det normale interval for en god afvisningsprocent ligger mellem 41-55%. Dog vil Bounce rate influeres af, hvilken type hjemmeside du har. Der er forskel på, om du har en blog, eller om du har en webshop.
Det ernormalt, at der er forskellige procentsatser for forskellige undersider på dinhjemmeside.
I oversigten kan du få indblik i den samlede Afvisningsprocent, som du med fordel kan bruge som nøgletal, før og efter du igangsætter tiltag med hjemmesideoptimering. På denne måde kan du holde øje med effekten.
Det anbefales, at du jævnligt foretager en fejlsøgning i din Analytics-implementering, så du er sikker på, at dine data er opdaterede og korrekte.

Det ervigtigt for dig som med egen virksomhed, at du forholder dig til dine brugeres(og potentielle kunders) adfærd. Hvis du har en høj afvisningsprocent, kan detvære en indikator til dig om, at din landingpage skal optimeres, så du kanfastholde dine kunder på din hjemmeside.
Informationom dine kunders adfærd kan fortælle dig om, hvordan din hjemmeside fungerer.Hvis de har lav besøgstid på din hjemmeside, er det tegn på, at de misterinteressen, og at der er brug for optimering. Viser dine data fra GoogleAnalytics dig, at der er én eller flere sider med høj afvisningsprocent, børfinde årsagen til, at de besøgende falder væk fra din hjemmeside.
Når det kommer til online markedsføring, er reduktion af afvisningenprocenten et centralt element.
Afvisningsprocent har ikke kun betydning for dig, når det kommer til at forbedre brugeroplevelsen på din hjemmeside. Den har betydning, når det kommer til at opnå en god ranking på Google. Google ’belønner’ din hjemmeside med høj ranking, hvis du har en lav Afvisningsprocent. Derfor har det stor betydning for både dine salgsmuligheder og din virksomheds kommende præstationer på nettet, at du forholder dig til, hvordan dine besøgende agerer på din hjemmeside.

Der er forskel på, hvad en god og dårlig Afvisningsprocent er afhængig af, hvilken type hjemmeside du har. Med en blog vil du typisk have en højere Afvisningsprocent, da dine besøgende typisk læser et indlæg for derefter at klikke væk fra hjemmesiden igen.
En årsag til en høj Afvisningsprocent på en webshop kan handle om flere faktorer såsom:
Hardu forkerte søgeord i forhold til indholdet på din hjemmeside, kan dette væremed til at give en dårlig optimering og dermed forhøje risikoen for, at dinebesøgende forlader hjemmesiden efter ét klik.
Erhjemmeside teksttung, er der fejl i navigation, eller er layoutet af ringekvalitet, kan dette få dine besøgende til at miste interessen.

Du skalforholde dig til brugeroplevelse, når du optimerer din hjemmeside. Hjemmesidenskal hurtigt kunne indlæses, så du fastholder dine kunder. Derudover er detcentralt, at dine kunder får en problemfri og simpel navigation, hvor de nemtkan komme fra en underside til en anden.
Du skal være omhyggelig med at forme teksten på dine undersider og sørge for, at kunden hurtigt får svar på sine spørgsmål, og at tekst og overskrift matcher hinanden.
Vil du tilbage til ordbogen skal du blot klikke her.
Vil du gerne have en gratis og uforpligtende analyse af dine muligheder på Google, så skal du klikke her. Vil du i stedet i kontakt med mig, eller have en opringning fra mig skal du bare klikke her.
Få de nyeste tips, tricks & guides i din indbakke løbende.
Har du spørgsmål, eller vil du gerne have mere information om hvordan jeg kan hjælpe dig eller din virksomhed, udfyld formularen og så vil jeg ringe jer op hurtigst muligt.
En analyse der belyser dit potentiale, og beskriver hvordan du kan opnå fremgang i din forretning. Det er gratis og uforpligtende, og er din mulighed for at få et sæt nye øjne på din situation.
Jeg kommer til dig uanset hvor i Danmark du er, så vi kan snakke om dine muligheder på Google, markedsføringsstrategi og digital markedsføring generelt.
Jeg finder altid noget som kan der kan arbejdes med!
Din booking er nu afsendt, du hører fra mig hurtigst muligt.
Med Venlig HilsenCasper Hessellund

Scroll to Top