CPA & Cost Per Acquisition

CPA & Cost per Acquistion er den engelske betegnelse for det, vi på dansk kender som ”pris pr. konvertering”. Det er en afregningsmodel i forhold til markedsføringskampagner, som bliver anvendt i stigende grad.

Det er en model, som fokuserer på, hvordan der kan opnås ønskede handlinger på en hjemmeside, og hvordan udbyderen af en annonce kan opnå øget salg.

Ønsker du at forbedre din CPA pris? Så er det noget jeg kan hjælpe dig med – Adwords-Specialist.dk, Casper Hessellund
Heltgrundlæggende handler CPA om den pris, du skal betale, når en besøgende på din hjemmesideforetager en ønsket handling (også kaldet konvertering) via en annonce. Det kanvære at tilmelde sig dit eller nyhedsbrev, eller at kunden gennemfører et købfra din webshop.
CPA ”Pris pr. konvertering” er en afregningsmodel indenfor området med online markedsføring, hvor der betales for antal handlinger (fremfor trafik som er en alternativ afregningsform).
Der findes forskellige markedsføringskampagner og modeller, som du kan benytte dig af til din hjemmeside. Hvilken én du skal vælge, afhænger af dine behov, ønsker og dit budget. Flere og flere virksomheder anvender CPA-kampagner, da disse baserer sig på at skabe reel værdi for dig som annonceudbyder i forhold til at opnå flere handlinger på hjemmesiden.

I praksiskan afregningsmetoden foregå således:
CPA ”Pris pr. konvertering” anvendes ofte indenfor affiliate marketing, hvor du som udbyder af produkter eller ydelser kan opnå stor fortjeneste, hvis du ved hjælp af dine annonceringsaftaler får succes med at markedsføringen. Men det er også en annonceindstilling som er mulig i Google Ads, Facebook og meget mere.
Som navnet antyder CPA (”pris pr. konvertering”) bliver afregningen defineret ud fra omfanget af konverteringer, som en given hjemmeside opnår via en kampagne.
Hos mangeannoncer vil du som udgangspunkt betale et beløb pr. klik, som din hjemmesideopnår.

Du kan brugeudregningsmetoden, uanset hvilke medier du annoncerer på. Når du skal forholdedig til flere forskellige annonceringer, er det en fordel at anvende sammeafregningsmetode, så du opnår resultater, du kan sammenligne.
Onlinemarkedsføring er dit redskab til at opnå synlighed på nettet hos din målgruppeog potentielle kunder. Det er langt fra ligegyldigt, hvordan du bruger dinemarkedsføringskroner, da du skal bruge dem dér, hvor de giver dig størst værdi.
Når du laverannoncer, skal du kunne få indblik i, hvor dine markedsføringskampagner giverstørst effekt. Des flere konverteringer, des bedre og mere rentabelt kan duanvende dit markedsføringsbudget.
Når du arbejder med annonceringer, skal du forholde dig til, hvilke medier og annoncører der vil være relevante for dig i forhold til din virksomhed samt din målgruppe. Udregningsmetoden kan bruges i forhold til alle slags annonceringer, hvor du ønsker indsigt i, hvordan dine markedsføringskroner giver størst værdi.

Når du skaludregne din Cost per Acquistion, skal du dividere dine omkostninger til enannonce med antallet af konverteringer.
Du kan bruge afregningsmetoden til at holde regnskab med, hvor du kan lave de bedste aftaler med dine annoncører. Det motiverer annoncøren, når der er fokus på, hvordan der skabes konverteringer (fremfor CPM eller CPC, som fokuserer på hhv. sidehenvisninger og kliks). Det er svært at snyde med Cost per Aquistion. Enten foretager kunden sig en ønsket handling, eller også gør vedkommende det ikke. Det er et simpelt men effektivt værktøj, som alle med et website kan gøre brug af.
Når du harflere annoncer, kan du bruge afregningsmetoden til at få indblik i, hvilke annoncerørerder skaber det største omfang af konverteringer for dig. Denne viden kan dubruge til at vælge disse annoncører i fremtiden, så du sikrer dig, at ditmarkedsføringsbudget bliver brugt mest fornuftigt.
CPAforetrækkes i stigende grad af virksomheder, da denne model i større omfang endalternative afregningsmodeller forpligter annoncemediet til at gå op i at højnedine muligheder for salg.

Du kan derfor bruge ”pris pr. konvertering”-modellen, når du vil have mere kvalitet i dine annonceringer på nettet.
Vil du tilbage til ordbogen skal du blot klikke her.
Vil du gerne have en gratis og uforpligtende analyse af dine muligheder på Google, så skal du klikke her. Vil du i stedet i kontakt med mig, eller have en opringning fra mig skal du bare klikke her.
Få de nyeste tips, tricks & guides i din indbakke løbende.
Har du spørgsmål, eller vil du gerne have mere information om hvordan jeg kan hjælpe dig eller din virksomhed, udfyld formularen og så vil jeg ringe jer op hurtigst muligt.
En analyse der belyser dit potentiale, og beskriver hvordan du kan opnå fremgang i din forretning. Det er gratis og uforpligtende, og er din mulighed for at få et sæt nye øjne på din situation.
Jeg kommer til dig uanset hvor i Danmark du er, så vi kan snakke om dine muligheder på Google, markedsføringsstrategi og digital markedsføring generelt.
Jeg finder altid noget som kan der kan arbejdes med!
Din booking er nu afsendt, du hører fra mig hurtigst muligt.
Med Venlig HilsenCasper Hessellund

En forbruger ser en annonce eller etlink på nettet Vedkommende klikker på linket ellerannoncen Forbrugeren foretager sig enkonvertering (køb, bestilling, booking) Udbyderen af varen eller ydelsenmodtager denne ordre Annoncemediet får information om, at derer gennemført en ordre Der gennemføres en transaktion, hvorudbyderen betaler annoncemediet

Scroll to Top