CTR & ”Click Through Rate” er betegnelse for “klikrate”, der er et centralt element indenfor online markedsføring og annoncering på nettet.
Fandt du dette nyttigt?
CTR fortæller dig om, hvor mange procentdel af forbrugere, som vælger at klikke på din hjemmeside fremfor at vælge andre, når der er søgt efter bestemte varer eller ydelser på en søgemaskine.
Ønsker du at forbedre din CTR? Så er det noget jeg kan hjælpe dig med – Adwords-Specialist.dk, Casper Hessellund
CTR er denmest brugte betegnelse, når det kommer til at finde ud af, hvordan dine digitalekampagner og online markedsføring fungerer. Alle og enhver med en hjemmesidekan opnå indsigt i den procentdel, som vælger dit website fremfor andrekonkurrerende hjemmesider.
CTR opgøres ved at dividere antal visninger hos en pågældende annonce med antal klik. Har du en kampagne, der har været vist 500 gange, og er der 5 klik på annoncen, vil din klikrate være 1%. Des højere Click Through Rate, des flere potentielle kunder kan du opnå, og des flere konverteringer kan du få på din hjemmeside.
Der er flereelementer i spil, når det gælder om at højne klikraten. Først og fremmest skaldu forholde dig til setup og tekst på dine annoncer, så de fanger forbrugerneog giver dem lyst til at undersøge dine varer eller services nærmere. Derudoverhandler det om at skabe synlighed overfor de rette målgrupper i forhold til dinvirksomhed. Annoncerne skal tilpasses din målgruppes behov og adfærd.
Der findes ikke noget klart svar på, hvad den optimale og gode klikfrekvens er. Det kommer i høj grad an på typen af dine annoncer, og hvorvidt de er beregnet til salg eller søgninger.
Du skal bruge:
Antal klik / (divideret med) antal visninger eller eksponeringer gange med 100% = CTR
Lad os tage eksemplet ovenfor: 5 / 500 * 100% = 1% CTR
Når du arbejder med klikfrekvens, skal du være afklaret med, hvilken type annoncering du ønsker at etablere. Der er forskel på, om det er shopping annoncer, search annoncer eller display annoncer. Displayannoncer vil typisk have en lavere klikfrekvens sammenholdt med search annoncer og shopping annoncer, da disse er såkaldt ”push-markedsføring”, der dukker op på forbrugernes digitale skærme, uden de specifikt har søgt efter bestemte varer eller ydelser. Shopping og search er derimod “pull-markedsføring”, da det kun kommer frem når forbrugerne søger efter det.
Det er godidé at have en målsætning eller en forventning fra starten, når du arbejder medCTR. Du skal klarlægge din målsætning ud fra typen af dine annoncer. Klikratenkan fortælle dig om effekten af dine kampagner på nettet.
Mange virksomheder har annoncer på forskellige medier, og i denne forbindelse er det værdifuldt at kunne sammenligne dem med samme værktøj. På denne måde er muligt at få et generelt billede af, hvilke kampagner der fungerer bedst i forhold til at have den højeste CTR.
Når du haren webshop, har det stor betydning, at du ved, hvordan dine onlinemarkedsføringsannoncer fungerer. Dette gør du ved at få kendskab til dinmålgruppes ageren på nettet.
Annoncer med lav CTR kan være tegn på, at de ikke rammer din ønskede målgruppe, eller at annoncens tekst og indhold ikke fanger din kundegruppe.
Når du arbejder med CTR, kan du gøre det særskilt eller i forbindelse med SEO. Det er indholdet i dine annoncer, du primært skal forholde dig til, når du vil hæve Click Through Rate. Før du overhovedet går i gang med at skærpe indholdet i kampagnerne, kan det være væsentligt for dig at vide, at den gode CTR i gennemsnit ligger på 2-5%. Dette tal kan du bruge som rettesnor, når du iværksætter tiltag, der skal få flere forbrugere til at klikke på dine online annoncer.
Du kan brugefølgende råd til at højne dine Click Through Rate:
Du skal være omhyggelig med dine valg af søgeord (keywords), når du vil lave de mest skarpe annoncetekster, der rammer din målgruppe. Det kan være en fordel at have forskellige søgeord, som du bruger i flere kampagner, der er målrettede bestemte målgrupper.
Annoncernestekster skal være relevante og specifikke, og indholdet skal være tilpasset denpågældende målgruppe.
Selvom du har lav klikrate, kan du stadig have en høj konverteringsrate (det vil sige kunder, som ser din annonce og booker et møde eller foretager et køb). Det kan derfor være en fordel at arbejde med flere elementer omkring online markedsføring, når du vil have dybdegående kendskab til effekten og succesen med dine digitale kampagner.
Vil du tilbage til ordbogen skal du blot klikke her.
Vil du gerne have en gratis og uforpligtende analyse af dine muligheder på Google, så skal du klikke her. Vil du i stedet i kontakt med mig, eller have en opringning fra mig skal du bare klikke her.
Få de nyeste tips, tricks & guides i din indbakke løbende.
Har du spørgsmål, eller vil du gerne have mere information om hvordan jeg kan hjælpe dig eller din virksomhed, udfyld formularen og så vil jeg ringe jer op hurtigst muligt.
En analyse der belyser dit potentiale, og beskriver hvordan du kan opnå fremgang i din forretning. Det er gratis og uforpligtende, og er din mulighed for at få et sæt nye øjne på din situation.
Jeg kommer til dig uanset hvor i Danmark du er, så vi kan snakke om dine muligheder på Google, markedsføringsstrategi og digital markedsføring generelt.
Jeg finder altid noget som kan der kan arbejdes med!
Din booking er nu afsendt, du hører fra mig hurtigst muligt.
Med Venlig HilsenCasper Hessellund