Online konverteringsoptimering (også kaldet ”konverteringsrate optimering”) er et centralt og betydningsfuldt element indenfor online markedsføring. Det handler om at skabe en større procentdel af brugere eller besøgende på din hjemmeside, der konverteres til kunder, som handler dine produkter, henvender sig til dig eller gør brug af dine ydelser.
Vil du have at flere konvertere på din hjemmeside? Så er det noget jeg kan hjælpe dig med – Adwords-Specialist.dk, Casper Hessellund
Konverteringsoptimering er et begreb for de aktiviteter omkring web udvikling, der har til formål at skabe flere kunder eller få flere brugere på din hjemmeside til at være aktive og udføre ønskede handlinger.
Konverteringbetyder i denne sammenhæng ønskede handlinger hos dine kunder og dinhjemmesides besøgende. Det kan være, at de tilmelder sig et nyhedsbrev, at de downloaderen rapport, eller at de køber et produkt fra din webshop.
Konverteringsrateer den procentdel, som udfører disse ønskede handlinger på din hjemmeside. Denneprocentdel udregnes således indenfor en given aktivitet (f.eks. som køb): (Antalordre/antal besøgende) x 100% = konverteringsrate
Der skelnesmellem hhv. ”bløde” og ”hårde” konverteringer – mikro- og makrokonverteringer.
De blødekonverteringer kan være like på Facebook af din webshop, at en kunde besøger 3undersider på din hjemmeside, at en kunde skriver en anmeldelse, eller at enbesøgende bruger minimum 5 minutter på hjemmesiden.
De hårdekonverteringer handler om køb, indhentning af tilbud, bestilling af tid til enaftale, et telefonopkald eller booking af møde med dig eller én afvirksomhedens medarbejdere.
Når du vil i gang med konverteringsoptimering, er det en god idé at skelne mellem de bløde og hårde konverteringer. Samt komme frem til hvad der er bløde og hårde konverteringer for dig.
Konverteringsraten er vigtig for alle, der er interesseredei data for, hvordan den konkrete hjemmeside eller webshop performer. Det kanfor eksempel være relevant for virksomhedsejeren at vide, hvor mange besøgende,der rent faktisk også bliver til kunder. På den måde kan man somvirksomhedsejer regne ud, hvor mange besøgende der skal til for at give etbestemt antal salg.
Det kan for eksempel være, at indehaveren af virksomhedenhar et mål om, at der inden for den næste måned skal gennemføres 100 ordrer iwebshoppen. Når man ved, hvad konverteringsraten på hjemmesiden ellerwebshoppen er, så kan man regne ud, hvor mange besøgende der skal til for atskabe disse 100 ordrer. Her skal man dog være opmærksom på, atkonverteringsraten kan ændre sig løbende over tid.
Konverteringsraten er også særlig vigtig for onlinemarkedsføringsbureauer for at kunne videregive resultater til kunden. Denbruges også i høj grad til at kigge nærmere på, om der skal foretageskonverteringsmæssige ændringer på hjemmesiden for at sikre, at flere besøgendebliver til kunder.
Alle, derhar ønske om at sælge flere produkter via deres webshop, eller som har et ønskeom flere aktive kunder på deres hjemmeside, skal arbejde medkonverteringsoptimering.
Det er encentral post, når det kommer til online markedsføring.
Du skal bådeforholde dig til bløde og hårde konverteringer, når du vil undersøge, hvorbrugerne falder fra. Du skal anse din hjemmeside eller din webshop som ensalgstragt, hvor du starter med mikrokonverteringerne for derefter at analyseremakrokonverteringerne.
Selvom deter de hårde konverteringer, som har med direkte omsætning at gøre, må du ikkeundlade at forholde dig til de vigtige mikrokonverteringer. Du skal forholdedig til dine kunders forventninger, når de besøger din hjemmeside, og du skaltilpasse din webshop i forhold til deres behov for at få dem konverteret til deønskede handlinger omkring salg.
Før dubegynder at foretage analyse omkring konverteringsoptimering, skal du være afklaretmed:
Du får en nemmere opgave med konverteringsoptimering, når du er afklaret med din virksomheds vision, mål og målgruppe. Klarhed om disse data gør det mere effektivt at få udbytte af konverterings rate optimering.
Onlinekonverteringsoptimering handler om at øge relevansen af indholdet på dinhjemmeside samt brugervenligheden ved hjælp af blandt andet tests og analyser.
Der er mangegrunde til, at du bør arbejde med konverteringsrate optimering:
Selve konverteringsrate optimeringen handler i praksis om, hvordan du gør din hjemmeside brugbar og relevant for din målgruppe. Dette skal du tilpasse i hjemmesidens indhold og design.
Du skal gørekøbsflowet så flydende og problemfrit som muligt, så din målgruppe nemt kan fåinformation om dine produkter eller ydelser og derefter gå til bestilling ellerkøb.
Du kan selv starte med at undersøge købsflowet på din hjemmeside og gøre dette med kritiske øjne. Er der tydelige ”Call-To-Action” (CTA), eller er de skjult i for meget tekst? Er der for mange elementer på din hjemmeside, som forstyrrer brugeroplevelsen og skaber forvirring?
Det gælder om at identificere fejl, som i sidste ende kan betyde, at du går glip af makrokonverteringer.
Vil du tilbage til ordbogen skal du blot klikke her.
Vil du gerne have en gratis og uforpligtende analyse af dine muligheder på Google, så skal du klikke her. Vil du i stedet i kontakt med mig, eller have en opringning fra mig skal du bare klikke her.
Få de nyeste tips, tricks & guides i din indbakke løbende.
Har du spørgsmål, eller vil du gerne have mere information om hvordan jeg kan hjælpe dig eller din virksomhed, udfyld formularen og så vil jeg ringe jer op hurtigst muligt.
En analyse der belyser dit potentiale, og beskriver hvordan du kan opnå fremgang i din forretning. Det er gratis og uforpligtende, og er din mulighed for at få et sæt nye øjne på din situation.
Jeg kommer til dig uanset hvor i Danmark du er, så vi kan snakke om dine muligheder på Google, markedsføringsstrategi og digital markedsføring generelt.
Jeg finder altid noget som kan der kan arbejdes med!
Din booking er nu afsendt, du hører fra mig hurtigst muligt.
Med Venlig HilsenCasper Hessellund