Digital strategi, hvad er det? Det er en strategi omkring alt der er digitalt i din virksomhed, som du anvender, bør anvende eller skal anvende. Det kan være en strategi om alt fra din hjemmeside, til din digitale markedsføring, udvikling og forberedelse af dine ansatte til den digitale fremtid og meget mere. Jeg personligt har erfaring med at ligge en digital markedsføringsstrategi, sammen med virksomheder. Dette er et meget omfattende område, og det er derfor vigtigt at man har styr på det.

Hvad hvis jeg ingen digital strategi har? Jamen, er du så overhovedet klar til at gribe det digitale marked an, og udnytte de store muligheder der er ved digital markedsføring og meget mere? Har du brug for hjælp til at udforme og eksekvere en digital strategi, så er det noget jeg kan hjælpe dig mig. Er sikker på vi sammen, kan finde den bedste løsning til dig. Mit mål, min passion og min opgave, er at hjælpe dig og din virksomhed med at få succes, er du klar på det?

Digitaliseringsstrategi

Digitaliseringsstrategi som gør du er klar, til digitaliseringen. Denne strategi, skulle have været lavet i går hvis du ikke allerede har en for dig og din virksomhed. Der er mange måder at gribe digitalisering an på, og med den rette digitale strategi, kan man udnytte det og opnå stor succes. Men udformer man en digital strategi, kræver det man forbereder sig, og er klar til at være proaktiv. Det omhandler ikke kun digital annoncering som Google Ads, Facebook, Instagram, LinkedIn, Snapchat, Twitter, Email marketing og meget mere, men også jeres systemer, jeres hjemmeside, jeres materiale i udarbejder osv.

Den data man kan indsamle online efterhånden er helt vild, og det er ikke noget man bør udnytte og anvende til jeres fordel. Digtal strategi omhandler:

  • At opsætte mål og forventninger
  • At lave en analyse af potentiale og risiko
  • At ligge en digital strategi, som er fyldt med ambitioner og giver virksomhende og de ansatte en retning at følge
  • Operationalisering, som omhandler ressoucer og en handlingsplan
  • Udbytte, hvad er der sket, hvad har i fået ud af det, hvad har effekten været, økonomisk genvinst eller ej osv. En form for konklusion.
  • Optimering, som kræver sparring og en dialog omkring fremtiden, og hvad der så skal ske i fremtiden

digital strategi

Udkast til hvordan en digital strategi kunne være

Der er utrolig mange måder at gribe det an på, og en af måderne kunne være at tage de ovenstående punkter og definere en digital strategi.

Mål og forventninger

Definer hvad jeres mål er, hvad i forventer og en dialog omkring udbyttet. Det er nemlig meget spændende at se tilbage på sine mål og sine forventninger, når der er gået noget tid og se hvor man rent faktisk er. For det kan sagtens være man har forventet det ene og andet, men udviklingen var noget helt andet når man gik i gang. Men at reflektere over hvorfor udviklingen måske har været anerledes, end det man har forventet og er også en meget lærerig proces.

Analyse af potentiale, risiko og nuværende viden

Hvordan er jeres position i forhold til jeres konkurrenter? Hvordan har markedet udviklet sig over de sidste par år, og hvad er jeres tanker om de kommende år? Hvilke trends er der, og er det noget der kan påvirker jer? Hvad er jeres kunderes forventing til jeres produkt, løsning eller ydelse? Hvad er deres behov, og hvad er årsagen til at vælge jer fremfor andre? Hvad er jeres nuværende ressoucer og hvilke kompetencer har i, i virksomheden? Skal i ansætte nogle for at kunne klare alle opgaver, eller har i alle ressoucer lige nu?

Dette giver et overblik over hvad der skal gøres, og hvad i har ressoucer til at gøre. Udfra dette, kan i definere om i skal ansætte nogle for at eventuel varetage nogle opgaver, som ikke kan varetages af de nuværende. Det kunne også være at nogle af de nuværende ansatte skulle opkvalificeres eller uddannes.

Digital strategi, som indeholder jeres ambtioner og den retning i vil gå

Hvilken retning vil i gå i som virksomhed, og hvilken retning vil i have jeres ansatte går i? Hvad er jeres ambitioner, og er de realistiske eller ej? Udfra ovenstående analyse, vil i kunne definere jeres digitale strategi. Der er altid noget som er vigtigere end noget andet, så opsæt derfor også en prioritering.

Operationalisering er handlingsplanen og oversigt over ressoucer

Det er nemlig her i skal opdele jeres prioriteirng endnu mere, og opsætte strategisike fokusområder. Her er det vigtigt at lave en opdelt handlingsplan, som giver et overblik og en god oversigt over hvad der skal ske og hvordan. På den måde kan det også synliggøres overfor jeres ansatte, og det er ligeledes vigtigt at definere deres rolle i handlingsplanen.

Udbytte, effekt, gevinst eller ej?

Til at starte med, skal man komme frem til hvad det eventuel koster, for derefter at lave en vurdering eller et estimat af hvad udbyttet eller gevinsten kan være. Er risikoen for høj i forhold til udbyttet? Hvor stor er chance er der for det går galt? Er nogle af de spørgsmål i kan stille jer selv når i er kommet hertil.

Optimering og fremtiden

Hvad skal der så ske nu? Hvordan optimere i yderligere, hvad bringer fremtiden, hvordan vil i gribe det an?

Digital kommunikation

Tænker du over at når du kommunikere online, så kan det være en anden form du skal skrive, snakke eller formulere dig til din målgruppe? For når man er på Facebook, instagram, Linkedin eller søger på Google efter en ydelse eller service, så er man i 4 forskellige mode eller humør, og derfor skal der kommunikeres forskelligt. Her vil det være oplagt at have lagt en digital strategi, omkring hvordan man eventuel vil kommunikere udadtil.

På Google når man søger efter noget, så er man lower funnel, da man aktivt søger efter noget. Det kan være det er et produkt man vil købe, en ydelse man har brug for eller noget man leder efter hjælp til. Er man derimod på Facebook eller instagram, så er det et lidt mere socialt humør man er i. Derfor skal man også kommunikere på denne måde, for ellers vil ens annonce ikke passe ind i nyhedsfeedet. Endnu værre, så vil ens annonce kunne stikke helt ud, og eventuel ses som noget negativt.

I forhold til instagram, så skal gerne være altid være lækkert, nogle flotte billeder, en kort og præcis tekst. Udover det, så skal helst ikke stikke for meget ud af feedet som på Facebook, og det er vigtigt at tænke på. LinkedIn ser man ofte som et mere B2B miljø, og er ofte mere professionel. Men man glemmer bare at det er de selv samme personer der har Facebook, og instagram i nogle tilfælde. Men her er det også vigtigt at man eventuel virker mere professionel i sin formidling, da målgruppen er i et mode eller humør som ofte er gearet mod forretning.

Digital strategy

Digitalt Bureau

Et digitalt bureau, er et bureau der kan håndtere hvad du efterspørg indenfor digitale medier, løsninger osv. Det kan også være at udforme en digital strategi, eller håndtere din digitale strategi. Jeg er en digital marketing specialist, og kan hjælpe dig med utrolig mange ting som et digitalt bureau vil kunne, dog til en væsentlig lavere pris end du umildbart har nu. Det er selvfølgelig ingen garanti, men ofte er der en mellemmand som skal tjene penge, og det led kommer du udenom ved at bruge mig som digital marketing specialist.

Udover det, så vil jeg også kunne hjælpe dig med din digitale strategi, og sørge for du opnår succes digitalt. Der er mange måder at gøre det på, og måden det skal gøres på kommet også meget an på hvor du og din virksomhed er nu, og hvor du ønsker i skal hen. Sammen finder vi en løsning der hjælper jer mod målet, og får succes digitalt.

Få hjælp til din digitale strategi

Har du brug for hjælp til din digitale strategi, så synes jeg vi skal have en snak. Jeg er sikker på vi sammen kan finde den løsning, der passer bedst til dig. Så udfyld formularen nedenunder, eller ude til højre, så vil jeg ringe dig op eller svare dig på mail hurtigst mulig.

Digital Strategi
Vurder

Luk menu