Email marketing, hvad er det? Det er markedsføring igennem emails, og er noget der er super effektivt! Men hvorfor er det effektivt? Hvordan skal du arbejde med det? Hvordan kan jeg hjælpe dig? Hvilket program skal du bruge, og mange andre spørgsmål svarer jeg på i nedenstående. Men en lille teaser, så er email markering utrolig effektivt, fordi det er nogle personer der aktivt har valgt at ville modtage nyhedsbreve eller emails fra dig og din virksomhed.

E mail markedsføring

E mail markedsføring er når du udformer nyhedsbreve eller emails, og sender dem til de tilmeldte på din email liste. Man kan samle alle tilmeldinger i en liste, og lave e mail markedsføring til dem. Men man kan også opdele dem i køn, alder og meget andet, afhængig af den information du kræver fra den tilmeldte, når de tilmelder sig.

Køn er ofte en alle bruger, og årsagen til det, er fordi der ofte bliver formidlet forskelligt til kvinder og mænd. Man kan dermed også lave mere personlige emails, og dermed eventuel opnå højere open rate og click rate. Open rate er mængden af personer der har fået din email tilsendt, og åbner den. Så har 1000 fået den tilsendt, og 100 åbner den, så er det en open rate på 10%.

Click rate er mængden af personer der klikker på et link i din email, i forhold til hvor mange der åbner den. Så lad os forsætte med ovenstående tal og sige 100 åbner din email, og 15 klikker på et link, så betyder det 15% click rate. Det er ofte 2 af de parametre, man forsøger at optimere konstant. Jo højere disse 2 tal er, jo bedre og mere relevant er ens nyhedsbreve ofte for modtageren.

Hvilket email program skal man bruge?

Der er mange forskellige email marketing programmer derude, og ofte minder de meget om hinanden. Enkelte programmer har dog nogle unikke egenskaber, som andre ikke har. Der er altid fordele og ulemper ved at vælge det ene frem for det andet, så det handler meget om at finde ud af hvad man skal bruge og hvorfor. Nogle er gratis indtil man får en bestemt mængde af brugere på sin liste, og andre koster noget fra starten af.

Mailchimp er et fantastisk program til email marketing, og noget de fleste kan bruge. Det er et program som er utrolig nemt at navigere rundt i, og er virkelig brugervenlig. Mailchimp er gratis indtil man har 2.000 tilmeldinger på sin liste, eller sender over 12.000 mails i måned. Derefter kan det købes til 10 dollar i måned, og så kan man få så mange tilmeldinger som man ønsker, og sende så mange mails man ønsker.

Campaignmonitor er et email marketing program der bruge af mange, men dette program er ikke gratis fra starten af. Det koster nemlig 9 dollar i måned for at bruge det, og her kan du sende 2.500 emails påtværs af kampagner og automatiseret emails. Dette er en del lavere end Mailchimp.

Infusionsoft er et spændende email marketing program, og har mange muligheder. Prisen for at bruge dette, starter fra 50 dollar i måned, så det er lidt en anden pris end 9 dollar som Campaignmonitor starter fra eller gratis som Mailchimp starter fra. Dog får man også med denne pris uendelig mængde af mails, marketing automation og meget mere.

Aweber er endnu et email marketing program som kan bruges til at håndtere emails, og prisen for dette program starter fra 19 dollars i måned. Her kan man få 500 tilmeldninger, men ubegrænset mængde emails. 500 tilmeldinger er virkelig ikke mange, og det antal vil de fleste virksomheder hurtigt overstige, hvis de blot gør lidt for at skaffe tilmeldinger. Dette er også et program som kan sætte automatisering op, som alle de andre programmer.

email marketing

Email marketing plan

Det er vigtigt at lave en markedsføringsplan, og i denne er der et vigtigt punkt som omhandler email marketing. En email marketing plan, er en plan over de nyhedsbreve man vil sende ud til sine følgere. Det kan opdeles på segmenter som køn, alder og andet. Eller det kan være en plan over hvornår man vil sende noget ud, og hvad man vil sende ud.

Gode emails bliver ikke skrevet ud af det plan, det er vigtigt at ligge en plan. Når planen er lagt, så er det også væsentlig nemmere at få det skrevet og få det sendt afsted til tiden. Alle bør lave et automatisk mailflow på minimum nogle måneder. Det betyder at når der sker en tilmelding på dit nyhedsbrev, så skal den første måned eller to være sat op automatisk. Det kan være en mail i måned, det kan være en mail hver 14 dag eller en anden tidsperiode.

Det er bare utrolig vigtigt at dem der så tilmelder sig, får noget. For det at udarbejde et automatisk flow, sætter ikke en begrænsing for at løbende udarbejde nogle mails selv, som du sender ud når det passer. Det kan være et specifikt tilbud, en nyhed eller noget andet.

Test dine emails og lad data bestemme

Der er mange måder at lave mails på, og man skal altid lade data bestemme. Vi er begyndt at indsamle mere og mere data, og derfor kommer der også mere dat asom kan udnyttes. Man kan altid have holdninger, mavefornemmelser og tanker om hvad der virker, men man kan ikke modsige facts og data. Så når de første par mails er sendt ud, bør man gennemgå dem sammen med den data de har skabt.

Udfra den data de forskellige nyhedsbreve har skabt, så bør man komme frem til hvordan man skal arbejde fremadrettet. Men noget af det, der er det fedste ved email marketing i f.eks mailchimp, er at man kan splittest meget nemt. Arbejder man på at forbedre åbningsraten, så kan man lave 2 forskellige emnefelter, altså det man ser i sin indbakke når man får en mail. Så sendes der 2 forskellige emnefelter ud på den samme mail, og baseret på hvilken en af dem, så sender man resten af sine mails ud med det emneflet.

Dette gør sig også gældende for andre ting i sine mails, som kunne være farven på de klikbare link i sine emails. Det kunne også være et billede der bliver skiftet ud, eller noget helt andet.

Personliggør de emails du sender

Det er nemt at gøre dine emails personlige, det kommer bare an på om du indsamler de korrekte informationer. For når der kommer tilmeldinger, så bør man altid få navn som minimum, derefter kunne køn også være relevant. Baseret på disse data, kan du nemlig indsætte navn dynamisk i din email og skrive ” hej plus navn”. Udover det kan du baseret på køn, også lave mails der er målrettet mænd og nogle der er målrettet kvinder.

Uanset om det er B2C og B2B, er det bare vigtigt at personliggøre mails, for ellers føler mig sig bare som en i rækken. Jo mere personlig de er, jo mere indtryk gør de hos modtageren. Dermed er chancen for de klikker på din email, og eventuel links i emailen også meget større.

email marketing leads
kilde: salesforce

Email desgin

Det mest effektive design i en email, er et meget simpelt, overskueligt og letlæselig. Email marketing, skal være simpelt og overskueligt for dig og dine læsere. Det er også en fordel at bruge den samme struktur eller opsætning i alle sine emails eller nyhedsbreve, da det er med til at gøre det mere ensformigt. Det gør at når man åbner mailen, så vil man kunne huske at det kommer fra jer af, da man har set denne form for mail før. Skifter man derimod ud altid, så kan man som modtager, godt blive i tvivl om det er en spam mail, da de måske har modtaget noget lignede tidligere.

Farverne skal gerne hænge sammen med dit logo og din hjemmeside, for at bruge andet vil ingen mening give. Farve er nemlig også en af de ting der kan bruges til at øge genkendeligheden i forhold til dig og dit brand.

Mobil venlige emails

Flere og flere bruger mobilen, og det gælder også når man læser mails. Ofte har man mobilen på sig, og er man ikke ved en computer, så tjekker man sine emails på mobilen. Husk det når du laver din email marketing, det må nemlig ikke glemmes. Det er derfor vigtigt at sørge for dine mails bliver designet, så de passer til mobilen også. De skal være responsive og tilpasser sig enhederne, det er noget der er utrolig vigtigt.

Passer formatet ikke på den enhed man læse sin mail, så gider man ikke læse den mail man har fået. Udover det, så kan man lige så godt være på den sikre side, og lave noget der altid er responsivt.

Hvornår skal du sende emails?

Hvornår skal man sende emails, til dem der er på ens liste. Ofte er det meget forskelligt fra branche til branche, og forskelligt afhængig af om det er B2B, B2C eller hvad budskab eller emne man sender ud. Der er masser af tal der siger det ene tidspunkt er bedre end det andet, men jeg synes helt klart det er data der skal tale. Det er uden tvivl ens egen data der skal tale, så det handler om at teste. Den email marketing du laver, skal du teste og dermed finde ude af hvornår det bedste tidspunkt er for dig.

Så hvad jeg gør, er at teste forskellige dage, tidspunkter på dagen og hvor ofte man sender. Udfra dette, får man en masse data, og det er helt klart det der skal bestemme hvornår man sender dem afsted. Men tidspunkter som klokken 11:30 til 12:30 er ofte der folk har frokost og tjekker sin private mail. Udover det så er kl 16 til 18 et tidspunkt efter arbejde, og før aftensmad hvor der også er mange som tjekker deres mail. Til sidst er der dem som er oppe om aften, og her er der også mange der tjekker deres mail mellem klokken 21 til 23.

Email automatisering

Email automatisering er når man opsætter, automatiske mails som sendes af sig selv når man får en ny tilmelding til sin liste. Dette er noget jeg vil kunne hjælpe dig med, jeg har med nogle kunder udarbejdet helt op til 12 måneder email automatisering. Det betyder at der kommer automatiske mails i 12 måneder, måden det blev udarbejdet på, var at der kom en mail hver gang der gik 14 dage.

Det er en utrolig effektiv måde at give de personer som har valgt at tilmelde sig din email liste, noget relevant der kommer løbende. Det der er rigtig fedt ved at udarbejde automatiske mails, det er at det ikke skal laves igen. Når det først er sat op, så kører det bare. Man kan altid lave justeringer på det, hvis man ønsker at lave om på nogle af de forskellige mails eller rækkefølgen.

Husk at UTM Codes til alle links i dine emails

UTM codes, er koder du sætter på dine links, så du kan se hvor de besøgende på din hjemmeside kommer fra. Så det jeg altid gør når jeg sætter UTM koder på links i de emails jeg laver, er at de får f.eks. flow 1 og emne, på den måde kan jeg se hvor mange besøgende der kommer fra flow 1, som er det første flow, og det emne som den så handler om.

På den måde kan man meget nemmere definere hvilke flow eller mails der giver værdi, og hvor meget værdi de giver. Det kan være et lead, et salg eller noget andet. Der er nemlig mange forskellige ting, som kan være målet med dine emails.

Email Marketing
Vurder

Luk menu