Denne Google Adwords guide, har jeg udviklet for at du kan blive klogere på Adwords, og lære om hvad du selv kan gøre. Du vil i dette indlæg få en guide til hvordan du kan optimere på Google Adwords. Jeg kan også lave en opstart og kontoopbygning for dig, og så kan du selv optimere og styre det fremover. Få lavet en gratis 360 graders analyse, ved at udfylde formularen her. Læs den store Google Adwords Guide.
Få de nyeste tips, tricks & guides i din indbakke løbende.
Adwords Guide
Denne Google Adwords guide hjælper dig, til at tænke over hvordan du kan optimere din konto. Den guide jeg har lavet er baseret på mine erfaringer, og mine meninger, det skal dermed siges at den er præget af min tilgang til tingene. Der er utrolig mange måder at gå til Google Adwords, og dette er den jeg har succes med. Alle veje fører til Rom, og denne guide kan måske hjælpe dig på vejen til at have succes online! Jeg kommer igennem nogle forskellige ting i Google Adwords, som skal være med til at give dig overblik og større forståelse. Skulle der komme noget du ikke forstår, eller noget du vil have en forklaring på, så du mere en velkommen til at sende mig en email. Jeg vil forsøge at svare dig hurtigst muligt, og måske jeg laver et helt indlæg omkring dit spørgsmål.
Der er mange Google Adwords guide på nettet, men denne har jeg udviklet fordi den får dig til at tænke over hvad du allerede gør. Der er utrolig mange måder at optimere en Adwords konto på, og denne guide kan være med til du får flere salg, konverteringer, mere omsætning og større overskud. Vil du have jeg skal hjælpe dig kan du udfylde formularen til højre, så sender jeg en mail tilbage hurtigst muligt. Vil du hellere have et opkald, så kan du udfylde formularen i toppen, og så vil jeg ringe dig op når der er tid i kalenderen.
Optimering er en vigtig del i denne google adwords guide, og der vil komme meget mere omkring dette senere i guiden. Du skal sørge for at kigge på de data du har fra din hjemmeside, både på Google Analytics og i Google Adwords. De tal du får her, skal du optimere udfra. Datadreven optimering er helt klart det bedste, for så optimere du udfra hvad der ren faktisk er sket. Sørg for at være opmærksom på både positive og negative tal.
Kampagne niveauet er det øverste niveau, når du er kommet ind på din konto. Dette er et vigtigt punkt i min google adwords guide. Sørg for at få styr på dine kampagner, og lav en god opdeling. En god opdeling vil være at det er delt op efter produktkategorier, brands osv.
Strukturen skal være nem og overskuelig for dig, og Google. Jo bedre strukturen er og jo mere overskuelig den er, jo nemmere er det at optimere. Det kan være utrolig svært at arbejde i Google Adwords, hvis der ikke er styr på de basale som kampagnerne.
Annoncegrupper er det næste niveau efter kampagner, og her er det også vigtigt at strukturen er god. Der er annoncegrupper under alle kampagner, og sørg for annoncegrupperne giver mening i forhold til kampagnerne. Som nævnt ved kampagner, så kan man dele det op i produktkategorier, brands eller andet. På annoncegruppe niveau kan du, opdele det i underkategorier eller specifikke produkter.
Hvis du deler det op på ovenstående måde, både på kampagne og annoncegruppe så har du en rigtig god struktur. Når din struktur er god, så er det som tidligere nævnt nemmere at optimere, men også at se hvad der performer godt og dårligt.
Søgeord er det næste du kommer til efter annoncegrupper, og her kan du ren faktisk tilføje så mange du ønsker i hver annoncegruppe. Du skal dog sørge for at de søgeord der er i annoncengruppen, giver mening i forhold til den annoncegruppe der er i. Jo flere er ikke bedre, jo færre giver bedre overblik og mulighed for at optimere.
Du skal sørge for at anvende alle former for søgeord, som er de brede, sætning og eksakte. Hvad er forskellen så? Ja de brede siger lidt sig selv, de skal bare indgå i den søgning der finder sted på Google. Sætning, der definere du en sæt og det kunne være “Google Adwords Specialist”. Så skal hele den sætning komme som den står, men der må gerne komme noget før eller efter som kunne være god, bedste osv. Eksakte søgeord, er dem vi har mest kontrol over og tager vi eksemplet fra før, Google Adwords Specialist. Så skal der søges lige præcis det, og ikke noget før eller efter. Ens annonce kommer altså ikke frem hvis man søger på andet end det eksakte søgeord man vælger.
Det er derfor det er vigtigt, at have alle former for søgeordstyper når man har fundet ud af hvad man vil findes på. Det er vigtigt at finde ud af hvad man vil findes på, men lige så vigtigt at finde ud af hvad man ikke vil findes på. Det man ikke vil findes på er negative søgeord. Læs videre i min google adwords guide nedenunder, og bliv klogere på annoncer i Google Adwords
Google Adwords Annoncer
Annoncerne er blikfanget på Google, og dem der skal få den søgende ind på din hjemmeside. Det er derfor utrolig vigtigt at budskabet er klart, og annoncen bare spiller. Sørg for at lave minimum 2 annoncer, pr. annoncegruppe. Dette er min personlige anbefaling i min google adwords guide.
Her er der utrolig mange ting at arbejde med, og det er hvad den søgende ser. Der er hele tiden muligheder for at optimere, og teste nye varianter af annoncer af. Du skal sørge for dine annoncer indeholder det søgeord, som du har sat i den annoncegruppe du laver annoncer for. Det er noget du skal sørge for i alle dine annoncegrupper og annoncer. Det er vigtigt at dit søgeord er at finde i dine annoncer, da det har stor betydning for relevans. Noget der har stor betydning for dine annoncer, er annonceudvidelser som du kan læse meget mere om i min google adwords guide.
Min Google Adwords Guide, er nu komme til annonceudvidelser. Der er utrolig mange annonceudvidelser, og det er vigtigt at bruge så mange som muligt. Jo flere du anvender, jo mere fylder din annonce, og jo flere ser den. Som nævnt under annoncer, så handler det om blikfang.
Lav relevant underside links til alle annoncegrupper, det er links der leder ind på din hjemmeside som man kan klikke på under din annonce. Opkaldsudvidelser er dit telefon nummer, det bliver vist på din annonce så det er muligt at ringe dig op gennem din annonce. Infoudivdelser er udvidelser med info, som kunne være prisgaranti, hurtig levering eller noget andet vigtigt. Udvidelser med websiteinfo kan være en oversigt over de brands du sælger, modeller eller de serviceydelser du tilbyder. Adresseudvidelser er gennem Google My Business, her er det muligt at få din adresse med i annoncen.
Jeg kan ikke sige nok gange hvor vigtigt udvidelser er, det påvirker dit kvalitetsresultat og gør din annonce fylder mere og skaber mere blikfang.
Google Analytics er nødvendigt for at kunne optimere, og det er Google’s eget program. Jeg har det med i min Google Adwords guide, fordi det er en utrolig vigtig del af at kunne optimere.
I Google Analytics, kan du se alle data fra din hjemmeside. Her kan du se om de besøgende kommer fra Google Adwords, Facebook, Instagram, dine emails eller noget helt andet. Du kan også se hvor lang tid de er på din hjemmeside, hvor mange sider de ser og hvad afvisningsprocenten er. Afvisningsprocenten fortæller hvor stor en andel af de besøgende, som kun ser en side og derefter forlader din hjemmeside. Der er en masse andre parametre og data den viser, og der er ingen begrænsninger for hvordan du kan bruge Google Analytics.
Min Google Adwords Guide, vil forklare mere omkring andre ting du kan gøre i analytics, som f.eks. remarketing som kommer i afsnittet nedenunder.
I min Google Adwords Guide, er vi nu kommet til Google Remarketing. Remarketing er en måde hvorpå du kan ramme tidligere besøgende, med målrettet annoncering. Det gælder både på søgenetværket som tekst annoncer og shopping, men også på Display netværket.
Sørg for du opsætter lister af forskellige længder, alt fra 7 til 540 dage. Du skal også sørge for at opsætte lister, alt efter om de opfylder nogle mål på din hjemmeside. Angående mål vil jeg komme meget mere ind på det, i Google Tag Manager afsnittet. Alle mål skal importeres til analytics, og derefter til adwords.
Et salg er ikke altid et mål, har du ingen produkter at sælge, men har nogle serviceydelser. Skal der nemlig opsættes mål, for at måle på om de besøgende f.eks. henvender sig eller udfylder kontaktformular.
Er opsætningen overskuelig?Til at se forskel på Search, DSA, Shopping, Remarketing og Display?Giver dine annoncegrupper mening?Er der en god struktur?Er det overskueligt?Hænger det sammen med kampagnen, eller skal annoncegruppen i en anden kampagne?Hvilke koster meget?Skal nogle på pause?