Google Shopping Feed
Arbejder du med Google Shopping, så er Google Shopping Feed noget af det vigtigste hvis du vil have succes. Jo bedre dit Google Shopping Feed er, og jo flere informationer der er i, jo bedre er det. Udover det, så er chancen for succes også størst. Her er en oversigt over noget af det vigtigste når man arbejder med Google Shopping Feed, og hvad der helt klart bør være i dit! De fleste optimer mod omsætning og ikke profit, og alle kan nemt skabe omsætning, men det kræver mere at lave profit og bundlinje!
Få de nyeste tips, tricks & guides i din indbakke løbende.
Google Shopping Feed Optimering
Dette er en oversigt over nogle af de informationer man kan have med i ens feed. Alle dem der er med fed er obligatoriske (Need to have), og dem der ikke er med fed er ikke obligatorisk (Nice to have). Jo mere nice to have, jo bedre!
- ID – Hvert produkt skal have et unikt ID
- Title – Alle produkter skal meget gerne have en titel, og det er det der bliver vist i Google Shopping
- Description – Beskrivelse til produktet, det vil være oplagt at have en god beskrivelse af produktet
- Link – Et link ind til produktet (en landingsside, hvor man kan smide produktet i kurven)
- Image Link – Billede link, alle produkter skal have et billede hvis det skal vises i Google Shopping
- Additional Image Link – Link til ekstra billeder, det er godt at have. Ofte har man mange produkter af et billede, og man kan lige så godt give Google dem alle
- Mobile Link – Mobil Link er hvis du har en Mobil optimeret landingsside, som du vil lede trafikken til mobil hen op
- Availability – Tilgængelighed, altså om det er på lager eller ej
- Availability Date – tilgængelighedsdato, hvornår var produktet tilgængelig fra
- Cost Of Goods Sold – kostpris for solgte varer, det er oplagt at have dette med, hvis man vil optimere mod profit, og ikke bare omsætning!
- Expiration Date – Udløbsdato er godt at have med, hvis man har produkter der udløber
- Price – Pris er noget alle produkter skal have for at blive vist på Google Shopping
- Sale Price – Salgspris eller tilbudspris, er oplagt at have med, for ofte er der en eller flere produkter på tilbud og dette skal man have med, hvis man vil have tilbudsprisen vist i Google Shopping
- Sale Price Effective Date – Startdato For Tilbud, er godt at have med hvis man vil vise hvornår fra tilbuddet er
- Google Product Category – Google Produktkategori burde være et “Need to have” men er det ikke, dette bør alle feeds have!
- Product Type – Produkttype bør også være “Need to have” men er det ikke, igen alle feed bør have dette
- Brand – Brand er produkternes brand, og er der ikke noget så skal det have et for ellers kan det ikke vises i Google Shopping
- GTIN – GTIN eller EAN nr. bør alle have, men det er ikke et krav mere, men du bør helt klart match det på alle dine produkter
- MPN – Producentens Varenummer, hvis der er sådan et, så få det tilføjet
- Condition – Stand er det ny, gammel, brugt?
- Adult – For Voksne, det skal markeres hvis det er produkter til voksne. Det kunne være alkohol osv.
- Multipack – Multipack er hvis du samler flere produkter og sælger det som et produkt, dette er et krav hvis du gør det
- Is Bundle – Er Sæt, kan være et kamera som det primære produkt og der så er oplader, linse og taske med, dette er et krav hvis du sælger det
- Color – Farve er noget de fleste produkter har, og har dit produkt en farve, så vil jeg tilføje det
- Gender – Køn specifikke produkter bør også markeres med køn
- Material – Materiale bør du også tilføje, hvis det vil give mening. Kunne være læder, plastik osv.
- Size – Størrelse er oplagt at bruge på tøj, sko osv.
- Size Type – Størrelsestype er det slim, regular osv.
- Size System – Størrelsessystem som US størrelser, EU størrelser osv.
- Item Group Id – Varegruppe Id er for at markere hver enkelt gruppe variant med et id
- Custom Label 0 – Tilpasset Etiket 0 er en mulighed for at tilføje dine egne etiketter eller labels som sommervare, vintervare osv.
- Shipping – Forsendelse vil være oplagt at have med i feedet også, altså hvad koster det
- Shipping Weight – Forsendelsesvægt er også godt at have med, hvis det er muligt
- Shipping Length – Pakkelængde, kan du tilføje dette er det også godt
- Shipping Width – Pakkebredde, kan du tilføje dette er det også godt
- Shipping Height – Pakkehøjde, kan du tilføje dette er det også godt
Vil du læse mere om alt ovenstående fra Google selv, kan du gøre det her.