Hvad er Google Adwords? Ja det spørgsmål stiller mange, og grunden til du er landet på denne side, er fordi Google mener min side er kvalificeret og relevant for din søgning. Men hvad er Google Adwords så? Google Adwords er den betalte del på Google, det er altså annoncering på Google. Du vil løbende få svar på dit spørgsmål omkring hvad er google adwords, da jeg kommer omkring en masse forskellige ting ved Google Adwords. Jeg er Google Adwords specialist, og deler ud af min erfaring og viden i dette indlæg omkring hvad er Google Adwords.
Få de nyeste tips, tricks & guides i din indbakke løbende.
Hvad er Adwords? Ja.. hvor skal jeg begynde? Google Adwords er som allerede nævnt annoncering på Google, her betaler man pr. klik på søgenetværket og display netværket, på youtube annoncering som er video annoncering på Google Adwords, betaler man pr. visning og ikke pr. klik. Tænker du stadig hvad er Google Adwords, så kommer der flere svar til dig nu. Der er søgenetværket som er tekstannoncer og shopping, displaynetværket som er banner annoncering og videoannoncering på Youtube, disse punkter vil jeg berøre i dette indlæg.
Først vil jeg komme omkring tekstannoncer på søgenetværket, derefter banner annoncering på displaynetværket, dernæst Google Shopping på søgenetværket og til sidst Videoannoncering på Youtube gennem Google Adwords. Jeg vil komme omkring det mest gængse ved de forskellige former for annoncering. Så det er nu du får svar på dit spørgsmål, hvad er Google Adwords!
Nedenstående billede viser hvad der er tekstannoncer, shopping som er betalt annoncering på Google, og organisk som er ikke er betalt. Hvad mener du med betalt og ikke betalt? Ja, det jeg mener er at Shopping som ses til højre, og tekstannoncer som ses øverst koster pr. klik, og de organiske resultater koster ikke noget pr. klik.
I tekstannoncer, er der en overskrift 1 og 2 som max må være 30 tegn, en beskrivelse på max 80 tegn. Udover det er der sti 1 og 2, som hver må være 15 tegn, udover det er der udvidelser. De udvidelser som er de mest anvendte er undersidelinks, infoudvidelser, opkaldsudvidelse, websiteinfo udvidelse og adresesudvidelse.
Det der er vigtigt er at lave nogle fangnde overskrifter, en god beskrivelse af det der søges på og stierne, samt udvidelserne skal give mening i forhold til det der søges efter. i nedenstående billede, kan du se en udspecificering af hvad det forskellige er ved en tekstannonce hvor jeg har søgt efter Løbesko. Der er intet der er rigtigt og forkert, man kan lave sine annoncer på mange forskellige måder og der er utrolig mange tilgange. Er du allerede nu bliver klogere på dit spørgsmål hvad er Google Adwords, så skal du blot læsere videre, for der kommer endnu mere viden!
Nu er vi kommet til Google Banner Annoncering, som er annoncering på displaynetværket. Dette er altså billeder, altså nogle banner man selv har lavet. Det er muligt selv vælge specfikke sider at ville frem på, men det er også muligt at vælge udfra interesser, geografi, demografi, og remarketing. Udover det, er der et utal af muligheder for at lave målrettet annoncering med display. Billedet du ser her, er et eksempel på hvad banner annoncering er på Ekstrabladet.dk.
Jeg anbefaler helt klart at man bruger HTML eller GIF, fremfor statiske billeder. Årsagen til dette, er at HTML eller GIF, er billeder der bevæger sig. Når jeg skriver bevæger sig, så sker der nogle ændringer i billedet, så det ikke bare er det samme hele tiden. Det er min erfaring det giver bedre resultater generelt, flere klik som er billigere pr. klik og mere eksponering.
Der er utrolig mange forskellige størrelser på dine billeder, altså hvor højre og brede de må være. Vil du læse mere om hvilke størrelser der er muligt at anvende, så kan du se det hos Google lige her. Jo flere størrelser du laver dine banner i, jo større chance er der for mere eksponering og flere klik. Det er ikke alle størrelser der passer på alle hjemmesider, så jo flere jo bedre. Har du stadig en følelse af du ikke ved hvad er Google Adwords, så kommer jeg ind på Google Shopping, Videoannoncering og Google Remarketing lige om lidt.
Google Shopping er det nyeste på søgenetværket, og det er billederne hvor der står pris, brand og forhandler. Der er ingen tvivl om at dette fanger mere, end teksterannoncer gør. Det er dog ikke alting du kan lave Google Shopping annoncering på, og der er en del retningslinjer som skal overholdes. Udover det, skal mange have et Google Merchant center og et produkt feed. Et Google Merchant center er ganske nemt at sætte op, og det skal linkes til din Google Adwords konto. Et produkt feed derimod kan være en automatisk ting som du kan trække ud af din webshop, men ikke alle kan dette. Du kan læse meget mere om hvad et produkt feed skal indeholde her.
Ovenstående billede er et eksempel på hvordan Google Shopping kan se ud, ved en søgning efter Nike Sko. Der er utrolig mange måder at opsætte Google Shopping på, og igen det er meget forskelligt hvordan man arbejder med det. Udover det kan man også arbejde med optimerings af ens feed, og arbejde med teksten på det der kommer frem i shopping og meget mere. Optimering af feedet til Shopping, er noget der kan tage utallige timer og man bliver aldrig færdig.
Alle webshops bør have Google Shopping, fordi Shopping begynder at tage flere og flere klik af den samlede klikandel på søgenetværket. Som tidligere nævnt, så er der ingen tvivl om at billeder med brand, pris og forhandler fanger mere end en tekstannonce.
Der er True-view annoncering på Youtube, som er annoncer man ikke kan skippe eller ikke kan skippe før noget tid. Det er helt klart den mest anvendte, da dem man målretter ikke kan undgå at se videoen. Der er også mulighed for at annoncere når man søger efter nogle bestemte videoer, som du kan se på nedenstående billede.
Videoannoncering er en undervurderet form for annoncering. Rigtig mange går ikke i gang med det, for de tror det er meget svært, men det er det ren faktisk ikke. Det kræver dog man har nogle videoer, men det kan alle lave. Du kan målrette din video annoncering på bestemt kanaler, bestemte målgrupper og meget mere. Det er så mange muligheder, både nogle målgrupper som Google selv definerer, eller nogle du selv laver. I mit indlæg omkring hvad er Google Adwords, ville jeg tage Videoannoncering på Youtube med. Rigtig mange ved ikke at annoncering på Youtube styres igennem Google Adwords.
Det begynder også at være muligt at annoncere til målgrupper, udfra specifikke “life events” som flytning eller at man skal skiftes. Dette bliver rigtig spændende i fremtiden, og ser frem til der kommer flere muligheder med dette.
Er du i tvivl om hvilke fordele og ulemper der er ved de forskellige former for videoannoncering, så skal du blot klikke dig videre til linket i næste linje. Her kan du læse mere omkring de forskellige former for videoannoncering på Youtube. Youtube er en spændende annoncerings form du bør anvende.
Hvad er Google Adwords, er nu kommet til det sidste punkt og det er Remarketing. Når man sælger fysiske produkter er det super vigtigt at man bruger både, remarketing og dynamisk remarketing. Remarketing betyder at når en kunde har været på siden og forlader den, uden at købe noget, så kan man ”forfølge” kunden. Det kan gøres på to måder. Remarketing Her følger man kunden ud fra nogle kriterier man har sat op som kunne være besøgstid, hvilke sider der er besøgt, etc. Dette gøres med selvskabte bannere. Ved dynamisk Remarketing følges kunden ikke af bannere, men af de produkter og relaterede produkter kunden har set på.
De færreste sælger noget ved første kontakt, vedmindre kunden allerede har besluttet sig på forhånd. Ofte kræver det flere berøringer inden man køber, specielt online. Det er her Remarketing er genialt, da det er målrettet markedsføring mod tidligere besøgende. Så bruger du ikke allerede Remarketing, så er det noget du bør anvende! Dette var det sidste på mit indlæg omkring hvad er Google Adwords, håber du kunne bruge det til noget. Du må meget gerne dele det med dine bekendte, eller personer i netværket som du tænker kan få gavn af at læse mit indlæg.
Vil du have lavet en analyse af dit nuværende setup og din hjemmeside i forhold til SEO, så skal du blot udfylde formularen her. Dette er ganske gratis, og du vil få et tilbud sammen med analysen.
Har du spørgsmål, eller vil du gerne have mere information om hvordan jeg kan hjælpe dig eller din virksomhed, udfyld formularen og så vil jeg ringe jer op hurtigst muligt.
En analyse der belyser dit potentiale, og beskriver hvordan du kan opnå fremgang i din forretning. Det er gratis og uforpligtende, og er din mulighed for at få et sæt nye øjne på din situation.
Jeg kommer til dig uanset hvor i Danmark du er, så vi kan snakke om dine muligheder på Google, markedsføringsstrategi og digital markedsføring generelt.
Jeg finder altid noget som kan der kan arbejdes med!
Din booking er nu afsendt, du hører fra mig hurtigst muligt.