Afvisningsprocent

Hvad er afvisningsprocent?

”Afvisningsprocent” (også kaldet ”Bounce rate”) er et begreb indenfor webanalyse, der handler om brugersessioner og den procentdel af brugere, der lander på en bestemt side for at klikke hen til andre sider på dit website.

En afvisning refererer i denne sammenhæng til en ”en-sides-session”. Så hvis din afvisningsprocent er 55%, betyder det at 55% af dine besøgende, forlader din hjemmesiden inden de ser mere end 1 side.

I praksis kan du bruge Bounce rate til få indblik i besøgene på din hjemmeside.

Afvisningsprocent
Afvisningsprocent

Ønsker du at opnå en lavere afvisningsprocent? Så er det noget jeg kan hjælpe dig med – Adwords-Specialist.dk, Casper Hessellund

Afvisningsprocent Google Analytics

Afvisningsprocent findes i Google Analytics, der kan spore dine brugeres besøgsadfærd og give dig data om, hvor mange der har besøgt én side på din hjemmeside for derefter at forlade den igen.

Når du installerer Google Analytics kan få information om Afvisningsprocent på hver enkelt side på din hjemmeside. Dette giver dig vigtig viden om, hvordan din hjemmeside fanger brugernes opmærksomhed og interesse.

Det er afgørende, at du har installeret Google Analytics korrekt, så du kan stole 100% på de data, du får oplyst, når du logger på Analytics. Det normale interval for en god afvisningsprocent ligger mellem 41-55%. Dog vil Bounce rate influeres af, hvilken type hjemmeside du har. Der er forskel på, om du har en blog, eller om du har en webshop.

Det er normalt, at der er forskellige procentsatser for forskellige undersider på din hjemmeside.

I oversigten kan du få indblik i den samlede Afvisningsprocent, som du med fordel kan bruge som nøgletal, før og efter du igangsætter tiltag med hjemmesideoptimering. På denne måde kan du holde øje med effekten.

Det anbefales, at du jævnligt foretager en fejlsøgning i din Analytics-implementering, så du er sikker på, at dine data er opdaterede og korrekte.

Hvad betyder afvisningsprocenten?

Det er vigtigt for dig som med egen virksomhed, at du forholder dig til dine brugeres (og potentielle kunders) adfærd. Hvis du har en høj afvisningsprocent, kan det være en indikator til dig om, at din landingpage skal optimeres, så du kan fastholde dine kunder på din hjemmeside.

Information om dine kunders adfærd kan fortælle dig om, hvordan din hjemmeside fungerer. Hvis de har lav besøgstid på din hjemmeside, er det tegn på, at de mister interessen, og at der er brug for optimering. Viser dine data fra Google Analytics dig, at der er én eller flere sider med høj afvisningsprocent, bør finde årsagen til, at de besøgende falder væk fra din hjemmeside.

Når det kommer til online markedsføring, er reduktion af afvisningenprocenten et centralt element.

Afvisningsprocent har ikke kun betydning for dig, når det kommer til at forbedre brugeroplevelsen på din hjemmeside. Den har betydning, når det kommer til at opnå en god ranking på Google. Google ’belønner’ din hjemmeside med høj ranking, hvis du har en lav Afvisningsprocent. Derfor har det stor betydning for både dine salgsmuligheder og din virksomheds kommende præstationer på nettet, at du forholder dig til, hvordan dine besøgende agerer på din hjemmeside.

Høj Afvisningsprocent – hvad gør jeg?

Der er forskel på, hvad en god og dårlig Afvisningsprocent er afhængig af, hvilken type hjemmeside du har. Med en blog vil du typisk have en højere Afvisningsprocent, da dine besøgende typisk læser et indlæg for derefter at klikke væk fra hjemmesiden igen.

En årsag til en høj Afvisningsprocent på en webshop kan handle om flere faktorer såsom:

Har du forkerte søgeord i forhold til indholdet på din hjemmeside, kan dette være med til at give en dårlig optimering og dermed forhøje risikoen for, at dine besøgende forlader hjemmesiden efter ét klik.

Er hjemmeside teksttung, er der fejl i navigation, eller er layoutet af ringe kvalitet, kan dette få dine besøgende til at miste interessen.

Du skal forholde dig til brugeroplevelse, når du optimerer din hjemmeside. Hjemmesiden skal hurtigt kunne indlæses, så du fastholder dine kunder. Derudover er det centralt, at dine kunder får en problemfri og simpel navigation, hvor de nemt kan komme fra en underside til en anden.

Du skal være omhyggelig med at forme teksten på dine undersider og sørge for, at kunden hurtigt får svar på sine spørgsmål, og at tekst og overskrift matcher hinanden.

Vil du tilbage til ordbogen skal du blot klikke her.

Vil du gerne have en gratis og uforpligtende analyse af dine muligheder på Google, så skal du klikke her. Vil du i stedet i kontakt med mig, eller have en opringning fra mig skal du bare klikke her.

Få de nyeste tips, tricks & guides i din indbakke løbende.

  • Var dette oplæg nyttigt?
  • JaNej

Del dette med dem du kender

Del på facebook
Del på linkedin
Del på email
Del på twitter

Book mig, 1 time gratis hos dig.

Jeg kommer til dig uanset hvor i Danmark du er, så vi kan snakke om dine muligheder på Google, markedsføringsstrategi og digital markedsføring generelt.

Tusind Tak

Din booking er nu afsendt, du hører fra mig hurtigst muligt.

Med Venlig Hilsen
Casper Hessellund

Er du sikker på du ikke vil have mig forbi 1 time gratis?

Du har intet at tabe, det er ren win-win for dig!