CPA & Cost Per Acquisition

Hvad er CPA?

CPA & Cost per Acquistion er den engelske betegnelse for det, vi på dansk kender som ”pris pr. konvertering”. Det er en afregningsmodel i forhold til markedsføringskampagner, som bliver anvendt i stigende grad.

Det er en model, som fokuserer på, hvordan der kan opnås ønskede handlinger på en hjemmeside, og hvordan udbyderen af en annonce kan opnå øget salg.

CPA Cost Per Acquisition
CPA – Cost Per Acquisition

Ønsker du at forbedre din CPA pris? Så er det noget jeg kan hjælpe dig med – Adwords-Specialist.dk, Casper Hessellund

Hvad betyder CPA?

Helt grundlæggende handler CPA om den pris, du skal betale, når en besøgende på din hjemmeside foretager en ønsket handling (også kaldet konvertering) via en annonce. Det kan være at tilmelde sig dit eller nyhedsbrev, eller at kunden gennemfører et køb fra din webshop.

CPA ”Pris pr. konvertering” er en afregningsmodel indenfor området med online markedsføring, hvor der betales for antal handlinger (fremfor trafik som er en alternativ afregningsform).

Der findes forskellige markedsføringskampagner og modeller, som du kan benytte dig af til din hjemmeside. Hvilken én du skal vælge, afhænger af dine behov, ønsker og dit budget. Flere og flere virksomheder anvender CPA-kampagner, da disse baserer sig på at skabe reel værdi for dig som annonceudbyder i forhold til at opnå flere handlinger på hjemmesiden.

I praksis kan afregningsmetoden foregå således:

  1. En forbruger ser en annonce eller et link på nettet
  2. Vedkommende klikker på linket eller annoncen
  3. Forbrugeren foretager sig en konvertering (køb, bestilling, booking)
  4. Udbyderen af varen eller ydelsen modtager denne ordre
  5. Annoncemediet får information om, at der er gennemført en ordre
  6. Der gennemføres en transaktion, hvor udbyderen betaler annoncemediet

CPA ”Pris pr. konvertering” anvendes ofte indenfor affiliate marketing, hvor du som udbyder af produkter eller ydelser kan opnå stor fortjeneste, hvis du ved hjælp af dine annonceringsaftaler får succes med at markedsføringen. Men det er også en annonceindstilling som er mulig i Google Ads, Facebook og meget mere.

Hvad er vigtigt, når du arbejder med CPA?

Som navnet antyder CPA (”pris pr. konvertering”) bliver afregningen defineret ud fra omfanget af konverteringer, som en given hjemmeside opnår via en kampagne.

Hos mange annoncer vil du som udgangspunkt betale et beløb pr. klik, som din hjemmeside opnår.

Du kan bruge udregningsmetoden, uanset hvilke medier du annoncerer på. Når du skal forholde dig til flere forskellige annonceringer, er det en fordel at anvende samme afregningsmetode, så du opnår resultater, du kan sammenligne.

Online markedsføring er dit redskab til at opnå synlighed på nettet hos din målgruppe og potentielle kunder. Det er langt fra ligegyldigt, hvordan du bruger dine markedsføringskroner, da du skal bruge dem dér, hvor de giver dig størst værdi.

Når du laver annoncer, skal du kunne få indblik i, hvor dine markedsføringskampagner giver størst effekt. Des flere konverteringer, des bedre og mere rentabelt kan du anvende dit markedsføringsbudget.

Når du arbejder med annonceringer, skal du forholde dig til, hvilke medier og annoncører der vil være relevante for dig i forhold til din virksomhed samt din målgruppe. Udregningsmetoden kan bruges i forhold til alle slags annonceringer, hvor du ønsker indsigt i, hvordan dine markedsføringskroner giver størst værdi.

Hvad kan CPA bruges til?

Når du skal udregne din Cost per Acquistion, skal du dividere dine omkostninger til en annonce med antallet af konverteringer.

Du kan bruge afregningsmetoden til at holde regnskab med, hvor du kan lave de bedste aftaler med dine annoncører. Det motiverer annoncøren, når der er fokus på, hvordan der skabes konverteringer (fremfor CPM eller CPC, som fokuserer på hhv. sidehenvisninger og kliks). Det er svært at snyde med Cost per Aquistion. Enten foretager kunden sig en ønsket handling, eller også gør vedkommende det ikke. Det er et simpelt men effektivt værktøj, som alle med et website kan gøre brug af.

Når du har flere annoncer, kan du bruge afregningsmetoden til at få indblik i, hvilke annoncerører der skaber det største omfang af konverteringer for dig. Denne viden kan du bruge til at vælge disse annoncører i fremtiden, så du sikrer dig, at dit markedsføringsbudget bliver brugt mest fornuftigt.

CPA foretrækkes i stigende grad af virksomheder, da denne model i større omfang end alternative afregningsmodeller forpligter annoncemediet til at gå op i at højne dine muligheder for salg.

Du kan derfor bruge ”pris pr. konvertering”-modellen, når du vil have mere kvalitet i dine annonceringer på nettet.

Vil du tilbage til ordbogen skal du blot klikke her.

Vil du gerne have en gratis og uforpligtende analyse af dine muligheder på Google, så skal du klikke her. Vil du i stedet i kontakt med mig, eller have en opringning fra mig skal du bare klikke her.

Få de nyeste tips, tricks & guides i din indbakke løbende.

  • Var dette oplæg nyttigt?
  • JaNej

Del dette med dem du kender

Del på facebook
Del på linkedin
Del på email
Del på twitter

Book mig, 1 time gratis hos dig.

Jeg kommer til dig uanset hvor i Danmark du er, så vi kan snakke om dine muligheder på Google, markedsføringsstrategi og digital markedsføring generelt.

Tusind Tak

Din booking er nu afsendt, du hører fra mig hurtigst muligt.

Med Venlig Hilsen
Casper Hessellund

Er du sikker på du ikke vil have mig forbi 1 time gratis?

Du har intet at tabe, det er ren win-win for dig!