Hvad er CPC?

CPC er en forkortelse for Cost Per Click. Det er en budstrategi, som man bruger i forbindelse med forskellige former for betalt annoncering, hvor man betaler en pris for hvert klik, der bliver foretaget på ens egne annoncer. Det kan for eksempel være annoncer vist i Google Ads.

CPC Cost Per Click
CPC – Cost Per Click

Ønsker du at forbedre din CPC pris? Så er det noget jeg kan hjælpe dig med – Adwords-Specialist.dk, Casper Hessellund

Hvad betyder CPC?

CPC betyder, at man betaler en pris for hvert klik på en gældende annonce i den betalte annoncering. Hvor meget hvert klik koster er noget, som du selv til en vis grad kan bestemme.

Får du vist dine annoncer i Google Ads, så foregår det som en form for online auktion. Her byder alle annoncører, der gerne vil blive vist på de samme søgeord, ind på en annonceplads. Prisen for denne annonceplads afregnes efterfølgende med Google Ads, når der er nogle, der har klikket på dine annoncer. Den pris du byder på denne annonceplads svarer overordnet set til det, du kan forvente, at du vil komme til at betale pr. klik. Der er dog også en række andre faktorer, som er med til at påvirke den endelige pris pr. klik.

En af de helt store fordele ved denne form for afregning i de betalte annoncer er, at du selv kan styre, hvor meget du har lyst til at betale for, at en potentiel kunde klikker på dine annoncer.

Hvad skal du være opmærksom på med CPC?

Du kan aldrig være 100 % sikker på, at dine annoncer bliver vist på den ønskede placering, selvom du betaler en god pris pr. klik. Det skyldes, at det ikke kun er prisen, der bestemmer, hvor meget du skal betale for et klik. Din tildelte placering afhænger i høj grad også af, hvor god en kvalitet din hjemmeside har, og hvor relevant den anses for at være i forhold til de søgeord, du gerne vil have vist annoncer på.

Derudover kan din CPC ændre sig løbende, da den netop blandt andet afhænger af, hvor meget dine konkurrenter er villige til at betale. Hæver dine konkurrenter pludselig deres CPC markant, så vil din pris også stige for den samme placering, som du tidligere har haft.

Du bør også være opmærksom på, at der kan være meget stor forskel på CPC for hvert enkelt søgeord. Nogle søgeord kan være billige, mens andre kan være meget dyre, og det afhænger i særlig grad af, hvor stor konkurrence der er på de forskellige søgeord.

Endelig bør du også være opmærksom på, hvor meget en kunde er værd for dig og holde det op imod, hvor meget du er villig til at betale pr. klik.

Hvad kan CPC bruges til?

CPC kan bruges til at bestemme, hvor meget du er villig til at betale for hvert enkelt klik. Man sætter som udgangspunkt altid en maks. CPC, som er den maksimale pris, man er villig til at betale pr. klik.

Er der for eksempel så meget konkurrence på et bestemt søgeord, at du skal betale mere for klikket, end en potentiel kunde er værd, så vil det stort set aldrig kunne betale sig – medmindre der er tale om en tilbagevendende kunde.

Derfor kan du også bruge din CPC til at vurdere, hvilke af dine søgeord der bedst kan betale sig at få vist annoncer på. Har du for eksempel nogle søgeord, som er meget dyre, og som måske i virkeligheden ikke er de bedste for dig, kan det godt betale sig at sætte dem på pause. Derved kan du i stedet for fokusere på nogle af de billigere søgeord, som også er mere rentable for dig.

Vil du tilbage til ordbogen skal du blot klikke her.

Vil du gerne have en gratis og uforpligtende analyse af dine muligheder på Google, så skal du klikke her. Vil du i stedet i kontakt med mig, eller have en opringning fra mig skal du bare klikke her.

  • Var dette oplæg nyttigt?
  • JaNej