Hvad er CPM?

CPM er en forkortelse for Cost Per Mille, og på dansk betyder det ”pris pr. tusind”. Det er en budstrategi, som man bruger i forbindelse med forskellige former for betalt annoncering på nettet, hvor man betaler en pris for hvert tusinde visninger.

CPM Cost Per Tusind
CPM – Cost Per Tusind

Ønsker du at forbedre din CPM pris? Så er det noget jeg kan hjælpe dig med – Adwords-Specialist.dk, Casper Hessellund

Hvad betyder CPM?

CPM er en afregningsmetode, som man i særlig høj grad benytter i forbindelse med visning af de såkaldte displayannoncer. Det er en annonceringsform i Google Ads, hvor man kan vælge at få vist annoncer på andre hjemmesider i stedet for i Googles søgeresultater.

Her er det netop visninger, der er formålet med annonceringen, og derfor kan man med fordel vælge at betale pr. tusinde visninger. Ligesom med CPC er der tale om en form for auktion, hvor man byder på, hvor meget man vil betale for 1.000 visninger af ens annoncer.

Ønsker du at få dine annoncer vist i stedet for eksempelvis din konkurrents annoncer, gælder det derfor om, at du bydere højere end din konkurrent på at få vist annoncerne. Byder du lavere end din konkurrent, vil det dermed være din konkurrents annoncer, der vil blive vist i stedet for dine.

For dem der viser annoncerne på deres hjemmeside, betyder det, at de tjener penge, når der er en person, som får vist den konkrete annonce.

Hvad skal du være opmærksom på med CPM?

Når du vælger at anvende budstrategien CPM, så skal du overveje, hvad formålet er ved at vælge denne strategi. Ønsker du at skabe mere opmærksomhed omkring dit brand? Eller kunne du tænke dig at nå ud til potentielle kunder, som ikke endnu ved, at de har brug for din ydelse? Så er dette formentlig den rette budstrategi at vælge. Når du betaler for 1.000 visninger, bliver dine annoncer nemlig vist for rigtig mange forskellige brugere, og du vil dermed nå ud til rigtig mange potentielle kunder.

Du skal dog være opmærksom på, at du dermed betaler for at få vist dine annoncer – ikke for at de potentielle kunder rent faktisk også klikker sig ind på din hjemmeside. At få vist sine annoncer er ikke en garanti for, at der også bliver klikket på dem. Ønsker du kun at betale for, at der kommer besøgende ind på din hjemmeside, så bør du i stedet for vælge budstrategien CPC, hvor du betaler pr. klik.

Hvad kan CPM bruges til?

CPM bruges hovedsageligt til de annonceformer, hvis primære formål er at skabe en øget opmærksomhed omkring et produkt eller en ydelse. Det er ikke til de annoncetyper, hvor man ønsker, at der skal komme nye kunder i butikken med det samme.

Når du benytter dig af for eksempel displayannoncer, og du benytter dig af CPM, så er det, fordi du ønsker at nå ud til en potentiel kundekreds, som du ikke normalt vil nå ud til. Her bliver annoncerne nemlig vist på forskellige hjemmesider, enten nogle du selv har valgt, eller nogle der er relevante for dit emne. Dem der ser annoncerne har ikke selv aktivt søgt efter din virksomhed eller din ydelse.

Det er derfor en online markedsføringsmetode, der er særligt velegnet til dig, som ønsker at komme ind på et helt nyt marked. Metoden er også særligt velegnet til dig, som gerne vil tiltrække nye, potentielle kunder, der ikke allerede kender til din virksomhed eller dit produkt.

Forhandler du for eksempel et særligt produkt til heste, som hjælper dem med at præstere bedre, men er der ingen hesteinteresserede, der på forhånd kender dit produkt? Så kan du med fordel vælge at få vist dine annoncer på relevante sider for hesteinteresserede.

Vil du tilbage til ordbogen skal du blot klikke her.

Vil du gerne have en gratis og uforpligtende analyse af dine muligheder på Google, så skal du klikke her. Vil du i stedet i kontakt med mig, eller have en opringning fra mig skal du bare klikke her.

  • Var dette oplæg nyttigt?
  • JaNej