Hvad er CTA?

Call to action er betegnelsen for de knapper på din hjemmeside, som giver dine kunder direkte adgang til at købe produkter eller kontakte dit firma. Det kan være formuleringer såsom ”køb i dag” eller ”kontakt os”, og disse funktioner er vigtige features indenfor online markedsføring.

Når du vil konvertere din hjemmesides besøgende til handlende, skal du arbejde med at skabe de mest effektive konverteringsfunktioner.

CTA Call to Action
CTA – Call to Action

Ønsker du at databaseret CTA’er, der konvertere? Så er det noget jeg kan hjælpe dig med – Adwords-Specialist.dk, Casper Hessellund

Call To Action, hvad er det?

Selvom du har skarpt og relevant indhold på din hjemmeside, skal du stadig forholde dig til effekten og styrken af de features, som kan skabe makrokonvertering. Det kan være, at kunderne skriver sig op til at modtage et nyhedsbrev, at de booker tid til et møde med én af virksomhedens ansatte, eller at de køber én eller flere produkter på din webshop.

Call-to-action er navnet for disse features eller knapper, som gerne skal skille sig visuelt ud på din hjemmeside, og hvor de besøgende får nem adgang til kontaktoplysninger eller handel.

Der kan være forskel på, hvordan du skal udforme dine knapper, og hvordan de skal formuleres. De skal være relevante for din hjemmeside og din virksomhed. Er det services du tilbyder, kan det være mest effektivt med formuleringer såsom ”book møde i dag” eller ”kontakt os”.

Det er med andre ord knapper, som kan omdanne besøgende på hjemmesiden til potentielle kunder.

Knapperne har indflydelse på markedsføringen af og omsætningen hos din virksomhed.

Har du en webshop, kan det være bedst med ”læg i kurv” eller ”køb produkter”. Det skal være formuleringer, som er nemme at forstå, og som har høj synlighed på din hjemmeside.

Lav gode Call To Action

Det kan svare sig at investere tid i udformningen, placeringen og designet af disse knapper, så du opnår det de bedste effekter.

Der findes ikke en universel ’formel’, som fortæller, hvordan du skal lave de bedste CTA, som giver dig flest konverteringer. Dog findes der gode regler, som du med fordel kan gøre brug af, når du vil have succes med at skabe konverteringer på din hjemmeside.

De gode Call-to-action er dem, som:

  • Er synlige på din hjemmeside (på både landing page og på undersiderne)
  • Skiller sig ud i designet (det kan være med en særlig farve)
  • Har specifikke og relevante formuleringer
  • Er nemme for dine besøgende at klikke på

Der findes ikke en skabelon for, hvor lange eller korte formuleringer dine knapper må have. Som udgangspunkt gælder det, at formuleringerne hellere skal være relevante og specifikke end smarte og ukonkrete (det kan være en formulering som ”download vores gratis rapport om IT-sikkerhed nu” fremfor ”få gratis rapport her”).

Dine knapper skal være synlige på din hjemmeside, og de må gerne findes på både landing page og flere undersider. Du kan gøre brug af forskellige teknikker til at skabe høj synlighed. Det kan være ved brug af en kontrastfarve som baggrund på knapperne, eller det kan være, at du har dine CTA’er placeret helt for sig selv.

Skal jeg placere CTA i tekst eller lade dem stå for sig selv?

Mens nogle hjemmesider har deres knapper placeret i en rubrik for sig, vælger andre at integrere dem i tekst. Begge dele kan virke lige effektivt, og hvilken tilgang du skal gøre brug af, handler om, hvilken type virksomhed du har, og hvilke produkter eller ydelser du sælger.

Det kan få stor betydning for effekten af dine Click to action, at du anvender dem i sammenhæng med en tekst.

Kunder og forbrugere handler ikke kun med hjernen – de køber også med ”hjertet”. Det vil sige, at du kan bruge formuleringer, der taler til forbrugernes ønsker og følelser, og lader dine Call to action indgå i disse tekststykker. Det kan være ”Du er kun et klik væk fra en nem og varieret kostplan, der vil spare dig for tid i hverdagen og få dig til opnå mere energi og overskud”.

På denne facon kan du tale til forbrugernes følelser og overbevise dem om værdien af, at de gør brug af dine produkter. Når du bruger dine konverteringsformuleringer i tekstsammenhæng, kan du få dem til at skille sig ud ved at markere dem med fed skrift.

Vil du tilbage til ordbogen skal du blot klikke her.

Vil du gerne have en gratis og uforpligtende analyse af dine muligheder på Google, så skal du klikke her. Vil du i stedet i kontakt med mig, eller have en opringning fra mig skal du bare klikke her.

  • Var dette oplæg nyttigt?
  • JaNej