CTR & Click Through Rate

Hvad er CTR?

CTR & ”Click Through Rate” er betegnelse for “klikrate”, der er et centralt element indenfor online markedsføring og annoncering på nettet.

CTR fortæller dig om, hvor mange procentdel af forbrugere, som vælger at klikke på din hjemmeside fremfor at vælge andre, når der er søgt efter bestemte varer eller ydelser på en søgemaskine.  

CTR Click Through Rate
CTR – Click Through Rate

Ønsker du at forbedre din CTR? Så er det noget jeg kan hjælpe dig med – Adwords-Specialist.dk, Casper Hessellund

Hvad betyder CTR?

CTR er den mest brugte betegnelse, når det kommer til at finde ud af, hvordan dine digitale kampagner og online markedsføring fungerer. Alle og enhver med en hjemmeside kan opnå indsigt i den procentdel, som vælger dit website fremfor andre konkurrerende hjemmesider.

CTR opgøres ved at dividere antal visninger hos en pågældende annonce med antal klik. Har du en kampagne, der har været vist 500 gange, og er der 5 klik på annoncen, vil din klikrate være 1%. Des højere Click Through Rate, des flere potentielle kunder kan du opnå, og des flere konverteringer kan du få på din hjemmeside.

Der er flere elementer i spil, når det gælder om at højne klikraten. Først og fremmest skal du forholde dig til setup og tekst på dine annoncer, så de fanger forbrugerne og giver dem lyst til at undersøge dine varer eller services nærmere. Derudover handler det om at skabe synlighed overfor de rette målgrupper i forhold til din virksomhed. Annoncerne skal tilpasses din målgruppes behov og adfærd.

Der findes ikke noget klart svar på, hvad den optimale og gode klikfrekvens er. Det kommer i høj grad an på typen af dine annoncer, og hvorvidt de er beregnet til salg eller søgninger.

Hvordan udregnes CTR?

Du skal bruge:

  • Antal visninger/eksponeringer
  • Antal klik

Antal klik / (divideret med) antal visninger eller eksponeringer gange med 100% = CTR

Lad os tage eksemplet ovenfor: 5 / 500 * 100% = 1% CTR

Hvad skal man være opmærksom på med CTR?

Når du arbejder med klikfrekvens, skal du være afklaret med, hvilken type annoncering du ønsker at etablere. Der er forskel på, om det er shopping annoncer, search annoncer eller display annoncer. Displayannoncer vil typisk have en lavere klikfrekvens sammenholdt med search annoncer og shopping annoncer, da disse er såkaldt ”push-markedsføring”, der dukker op på forbrugernes digitale skærme, uden de specifikt har søgt efter bestemte varer eller ydelser. Shopping og search er derimod “pull-markedsføring”, da det kun kommer frem når forbrugerne søger efter det.

Det er god idé at have en målsætning eller en forventning fra starten, når du arbejder med CTR. Du skal klarlægge din målsætning ud fra typen af dine annoncer. Klikraten kan fortælle dig om effekten af dine kampagner på nettet.

Mange virksomheder har annoncer på forskellige medier, og i denne forbindelse er det værdifuldt at kunne sammenligne dem med samme værktøj. På denne måde er muligt at få et generelt billede af, hvilke kampagner der fungerer bedst i forhold til at have den højeste CTR.

Når du har en webshop, har det stor betydning, at du ved, hvordan dine online markedsføringsannoncer fungerer. Dette gør du ved at få kendskab til din målgruppes ageren på nettet.

Annoncer med lav CTR kan være tegn på, at de ikke rammer din ønskede målgruppe, eller at annoncens tekst og indhold ikke fanger din kundegruppe.

Hvad kan du gøre for at arbejde med CTR?

Når du arbejder med CTR, kan du gøre det særskilt eller i forbindelse med SEO. Det er indholdet i dine annoncer, du primært skal forholde dig til, når du vil hæve Click Through Rate. Før du overhovedet går i gang med at skærpe indholdet i kampagnerne, kan det være væsentligt for dig at vide, at den gode CTR i gennemsnit ligger på 2-5%. Dette tal kan du bruge som rettesnor, når du iværksætter tiltag, der skal få flere forbrugere til at klikke på dine online annoncer.

Du kan bruge følgende råd til at højne dine Click Through Rate:

  • Fokusér på valg af søgeord i dine annoncer
  • Skriv specifikke tekster i annoncerne
  • Målret hver annonce i forhold til en konkret målgruppe

Du skal være omhyggelig med dine valg af søgeord (keywords), når du vil lave de mest skarpe annoncetekster, der rammer din målgruppe. Det kan være en fordel at have forskellige søgeord, som du bruger i flere kampagner, der er målrettede bestemte målgrupper.

Annoncernes tekster skal være relevante og specifikke, og indholdet skal være tilpasset den pågældende målgruppe.

Selvom du har lav klikrate, kan du stadig have en høj konverteringsrate (det vil sige kunder, som ser din annonce og booker et møde eller foretager et køb). Det kan derfor være en fordel at arbejde med flere elementer omkring online markedsføring, når du vil have dybdegående kendskab til effekten og succesen med dine digitale kampagner.

Vil du tilbage til ordbogen skal du blot klikke her.

Vil du gerne have en gratis og uforpligtende analyse af dine muligheder på Google, så skal du klikke her. Vil du i stedet i kontakt med mig, eller have en opringning fra mig skal du bare klikke her.

Få de nyeste tips, tricks & guides i din indbakke løbende.

  • Var dette oplæg nyttigt?
  • JaNej

Del dette med dem du kender

Del på facebook
Del på linkedin
Del på email
Del på twitter

Book mig, 1 time gratis hos dig.

Jeg kommer til dig uanset hvor i Danmark du er, så vi kan snakke om dine muligheder på Google, markedsføringsstrategi og digital markedsføring generelt.

Tusind Tak

Din booking er nu afsendt, du hører fra mig hurtigst muligt.

Med Venlig Hilsen
Casper Hessellund

Er du sikker på du ikke vil have mig forbi 1 time gratis?

Du har intet at tabe, det er ren win-win for dig!