Hvad er Google Analytics?

Google Analytics er et program, som indsamler statistik fra din hjemmeside. Det er et af de mest udbredte programmer inden for webanalyser, og det er uundværligt for dig, der er interesseret i hjemmesidens statistik.

Google Analytics
Google Analytics

Ønsker du at få mere ud af data’en fra din hjemmeside? Så er det noget jeg kan hjælpe dig med – Adwords-Specialist.dk, Casper Hessellund

Google Analytics, hvad er det?

Med Google Analytics kan du for eksempel se, hvor mange der besøger din hjemmeside, og hvor lang tid de besøgende i gennemsnit er inde på hjemmesiden. Du kan også se, hvor mange sider de kigger på, og hvor mange der i sidste ende kontakter dig eller gennemfører en ordre. Al denne data giver dig et indblik i, hvem dine besøgende på hjemmesiden er, og hvilken adfærd de har, når de befinder sig på lige netop din hjemmeside.

Programmet er et af Googles egne programmer, og det er helt gratis at tilmelde sig. Det eneste, du skal gøre, er at oprette en konto, hvorefter du får et stykke kode, som du skal indsætte i hjemmesidens kildekode. Herefter bliver al data fra dine besøgende automatisk registreret i programmet. Når koden er lagt ind i kildekoden, kan du følge med i dine besøgendes adfærd i realtid. Du kan også gå ind og kigge på statistikken for den sidste uge, måned eller for en valgfri periode. Du kan med andre ord finde den mængde data, som du har brug for inden for et bestemt tidspunkt, som du selv vælger.

Hvorfor skal du bruge Google Analytics?

Kort fortalt skal du bruge Google Analytics for at forbedre din virksomheds forretning på nettet. Uanset om du er en lokal tømrer i Maribo, eller om du driver en webshop med salg af tusindvis af varer, er det relevant for dig at kende statistikken for hjemmesiden. Det er relevant for dig at vide, hvem dine potentielle kunder er, og om der er noget ved hjemmesiden, der kan forbedres, så du kan få flere kunder eller ordrer igennem hjemmesiden.

I Google Analytics kan du for eksempel se, hvilket køn der udgør de fleste besøgende, og hvilken aldersgruppe de er i. Der er relevant for dig at vide, så du kan målrette din markedsføring ud fra netop dette. Er langt størstedelen af dine besøgende mænd i alderen 40-50 år, kan det bedst svare sig at bruge markedsføringskroner på denne målgruppe. Det gælder selvfølgelig kun, hvis du ikke specifikt ønsker en stigning af besøgende fra en anden målgruppe.

Du kan også se, om der er mange besøgende, der hurtigt forlader siden igen. Det kan give en indikation af, at indholdet på din hjemmeside ikke er tilpasset din målgruppe, eller at dine besøgende ikke finder det, de forventede.

Vil du tilbage til ordbogen skal du blot klikke her.

Vil du gerne have en gratis og uforpligtende analyse af dine muligheder på Google, så skal du klikke her. Vil du i stedet i kontakt med mig, eller have en opringning fra mig skal du bare klikke her.

  • Var dette oplæg nyttigt?
  • JaNej