Hvad er impression?
Impression er et andet ord for ”visninger” eller “eksponeringer”, når begrebet bliver brugt i online markedsføringssammenhænge. Det kan for eksempel dække over, hvor mange annoncevisninger der har været i en bestemt periode, eller det kan dække over, hvor mange sidevisninger der har været i perioden.

Ønsker du at opnå flere relevante impression, visninger og eksponeringer? Så er det noget jeg kan hjælpe dig med – Adwords-Specialist.dk, Casper Hessellund
Impression, hvad er det?
Helt kort fortalt er det antallet af visninger for annoncer, sider eller lignende. I forbindelse med sidevisninger bruges begrebet i statistikken over trafikken på din hjemmeside. Her er der tale om to forskellige former for visninger; impressions, som fortæller, hvor mange visninger der har været, og unique impressions, som fortæller, hvor mange unikke besøgende der har været på hjemmesiden.
Forskellen på disse to forskellige tal er, at en person godt kan få vist flere forskellige sider på hjemmesiden, selvom vedkommende kun besøger hjemmesiden én gang. Besøger du for eksempel en hjemmeside, hvor du kigger rundt på fire forskellige sider, så vil statistikken for dit besøg lyde på 4 impressions og 1 unique impression. Når begrebet bruges i forbindelse med annoncevisninger, så fortæller det antallet af gange, som den pågældende annonce er blevet vist – eller hvor mange gange der er blevet anmodet om en visning. Det er nemlig ikke til at vide, om annoncen efterfølgende også bliver loadet.
Hvad skal du være opmærksom på med impression?
Når du arbejder med dette, skal du være opmærksom på, i hvilken sammenhæng begrebet bliver brugt, og hvad det er for en statistik, du kigger på og skal analysere. Er det for eksempel i forbindelse med antallet af sidevisninger, eller er det i forbindelse med antallet af annoncevisninger?
Som nævnt er der to forskellige begreber inden for lige netop dette område, når det handler om almindelige sidevisninger, hvor det overordnet set både kan være antallet af besøgende og antallet af de sider, der er blevet vist. De to tal behøver ikke at være ens, og det er faktisk meget sjældent, at de er det.
Det er derfor vigtigt at kunne forstå forskellen på de to forskellige tal, så de ikke mistolkes. Når det handler om annoncevisninger, skal du kun forholde dig til ét tal, og her skal du være opmærksom på, at man typisk betaler en pris for hver 1.000 impressions. Det er den budgetstrategi, som man kalder for CPM.
Vil du tilbage til ordbogen skal du blot klikke her.
Vil du gerne have en gratis og uforpligtende analyse af dine muligheder på Google, så skal du klikke her. Vil du i stedet i kontakt med mig, eller have en opringning fra mig skal du bare klikke her.
Få de nyeste tips, tricks & guides i din indbakke løbende.