Hvad er konverteringsoptimering?

Online konverteringsoptimering (også kaldet ”konverteringsrate optimering”) er et centralt og betydningsfuldt element indenfor online markedsføring. Det handler om at skabe en større procentdel af brugere eller besøgende på din hjemmeside, der konverteres til kunder, som handler dine produkter, henvender sig til dig eller gør brug af dine ydelser.

Konverteringsoptimering
Konverteringsoptimering

Vil du have at flere konvertere på din hjemmeside? Så er det noget jeg kan hjælpe dig med – Adwords-Specialist.dk, Casper Hessellund

Hvad kan konverteringsoptimering hjælpe med?

Konverteringsoptimering er et begreb for de aktiviteter omkring web udvikling, der har til formål at skabe flere kunder eller få flere brugere på din hjemmeside til at være aktive og udføre ønskede handlinger.

Konvertering betyder i denne sammenhæng ønskede handlinger hos dine kunder og din hjemmesides besøgende. Det kan være, at de tilmelder sig et nyhedsbrev, at de downloader en rapport, eller at de køber et produkt fra din webshop.

Konverteringsrate er den procentdel, som udfører disse ønskede handlinger på din hjemmeside. Denne procentdel udregnes således indenfor en given aktivitet (f.eks. som køb): (Antal ordre/antal besøgende) x 100% = konverteringsrate

Der skelnes mellem hhv. ”bløde” og ”hårde” konverteringer – mikro- og makrokonverteringer.

De bløde konverteringer kan være like på Facebook af din webshop, at en kunde besøger 3 undersider på din hjemmeside, at en kunde skriver en anmeldelse, eller at en besøgende bruger minimum 5 minutter på hjemmesiden.

De hårde konverteringer handler om køb, indhentning af tilbud, bestilling af tid til en aftale, et telefonopkald eller booking af møde med dig eller én af virksomhedens medarbejdere.

Når du vil i gang med konverteringsoptimering, er det en god idé at skelne mellem de bløde og hårde konverteringer. Samt komme frem til hvad der er bløde og hårde konverteringer for dig.

For hvem er konverteringsraten vigtig?

Konverteringsraten er vigtig for alle, der er interesserede i data for, hvordan den konkrete hjemmeside eller webshop performer. Det kan for eksempel være relevant for virksomhedsejeren at vide, hvor mange besøgende, der rent faktisk også bliver til kunder. På den måde kan man som virksomhedsejer regne ud, hvor mange besøgende der skal til for at give et bestemt antal salg.

Det kan for eksempel være, at indehaveren af virksomheden har et mål om, at der inden for den næste måned skal gennemføres 100 ordrer i webshoppen. Når man ved, hvad konverteringsraten på hjemmesiden eller webshoppen er, så kan man regne ud, hvor mange besøgende der skal til for at skabe disse 100 ordrer. Her skal man dog være opmærksom på, at konverteringsraten kan ændre sig løbende over tid.

Konverteringsraten er også særlig vigtig for online markedsføringsbureauer for at kunne videregive resultater til kunden. Den bruges også i høj grad til at kigge nærmere på, om der skal foretages konverteringsmæssige ændringer på hjemmesiden for at sikre, at flere besøgende bliver til kunder.

Hvem bør arbejde med konverteringsoptimering?

Alle, der har ønske om at sælge flere produkter via deres webshop, eller som har et ønske om flere aktive kunder på deres hjemmeside, skal arbejde med konverteringsoptimering.

Det er en central post, når det kommer til online markedsføring.

Du skal både forholde dig til bløde og hårde konverteringer, når du vil undersøge, hvor brugerne falder fra. Du skal anse din hjemmeside eller din webshop som en salgstragt, hvor du starter med mikrokonverteringerne for derefter at analysere makrokonverteringerne.

Selvom det er de hårde konverteringer, som har med direkte omsætning at gøre, må du ikke undlade at forholde dig til de vigtige mikrokonverteringer. Du skal forholde dig til dine kunders forventninger, når de besøger din hjemmeside, og du skal tilpasse din webshop i forhold til deres behov for at få dem konverteret til de ønskede handlinger omkring salg.

Før du begynder at foretage analyse omkring konverteringsoptimering, skal du være afklaret med:

  • Din virksomheds målgruppe
  • Hvad du er interesseret i fra dine besøgende (salg, booking af møde, services)
  • Hvad er din virksomheds KPI (Key Point Indicator)?

Du får en nemmere opgave med konverteringsoptimering, når du er afklaret med din virksomheds vision, mål og målgruppe. Klarhed om disse data gør det mere effektivt at få udbytte af konverterings rate optimering.

Derfor skal du arbejde med konverteringsoptimering

Online konverteringsoptimering handler om at øge relevansen af indholdet på din hjemmeside samt brugervenligheden ved hjælp af blandt andet tests og analyser.

Der er mange grunde til, at du bør arbejde med konverteringsrate optimering:

  • Øger virksomhedens omsætning i forhold til trafikken på din hjemmeside
  • Du opnår mere værdi med dit SEO arbejde med målrettede indsatser
  • Opnå større synlighed overfor potentielle kunder
  • Giv dine kunder relevant og brugervenligt indhold

Selve konverteringsrate optimeringen handler i praksis om, hvordan du gør din hjemmeside brugbar og relevant for din målgruppe. Dette skal du tilpasse i hjemmesidens indhold og design.

Du skal gøre købsflowet så flydende og problemfrit som muligt, så din målgruppe nemt kan få information om dine produkter eller ydelser og derefter gå til bestilling eller køb.

Du kan selv starte med at undersøge købsflowet på din hjemmeside og gøre dette med kritiske øjne. Er der tydelige ”Call-To-Action” (CTA), eller er de skjult i for meget tekst? Er der for mange elementer på din hjemmeside, som forstyrrer brugeroplevelsen og skaber forvirring?

Det gælder om at identificere fejl, som i sidste ende kan betyde, at du går glip af makrokonverteringer.

Vil du tilbage til ordbogen skal du blot klikke her.

Vil du gerne have en gratis og uforpligtende analyse af dine muligheder på Google, så skal du klikke her. Vil du i stedet i kontakt med mig, eller have en opringning fra mig skal du bare klikke her.

  • Var dette oplæg nyttigt?
  • JaNej