Konverteringsrate

Hvad er en konverteringsrate?

En konverteringsrate beskriver forholdet mellem, hvor mange der besøger din hjemmeside, og hvor mange der laver en konvertering på din hjemmeside. Det kan for eksempel være i form af telefoniske henvendelser, udfyldelse af kontaktformularer, eller det kan være i form af, hvor mange salg der har været i en webshop osv.

Konverteringsrate
Konverteringsrate

Ønsker du at opnå en højere konverteringsrate på din hjemmeside? Så er det noget jeg kan hjælpe dig med – Adwords-Specialist.dk, Casper Hessellund

Hvordan udregner du konverteringsraten?

Måden hvorpå du udregner konverteringsraten er på følgende måde:

  • Find det mål du vil finde konverteringsraten på, kan kan være salg, tilmeldelse til nyhedsbrev, klik på sociale ikoner, klik på mail, klik på telefon nummer og meget mere
  • Find ud af hvor mange besøgende du har i en given periode, det vil være oplagt at tage en måned
  • Lad os sige du har 3 salg i din webshop, og 100 besøgende i den periode du kigger på, så er din konverteirngsrate 3%
  • 3 ud af 100 har altså foretaget et køb, og dermed er raten for konvertering 3%
  • 3/100 = 0,03 | 0,03*100 = 3% | du skal altså dividere antallet af konverteringer med antallet af besøgende og gange det med 100 for at få det i procent

For hvem er konverteringsraten vigtig?

Konverteringsraten er vigtig for alle, der er interesserede i data for, hvordan den konkrete hjemmeside eller webshop performer. Det kan for eksempel være relevant for virksomhedsejeren at vide, hvor mange besøgende, der rent faktisk også bliver til kunder. På den måde kan man som virksomhedsejer regne ud, hvor mange besøgende der skal til for at give et bestemt antal salg.

Det kan for eksempel være, at indehaveren af virksomheden har et mål om, at der inden for den næste måned skal gennemføres 100 ordrer i webshoppen. Når man ved, hvad konverteringsraten på hjemmesiden eller webshoppen er, så kan man regne ud, hvor mange besøgende der skal til for at skabe disse 100 ordrer. Her skal man dog være opmærksom på, at konverteringsraten kan ændre sig løbende over tid.

Konverteringsraten er også særlig vigtig for online markedsføringsbureauer for at kunne videregive resultater til kunden. Den bruges også i høj grad til at kigge nærmere på, om der skal foretages konverteringsmæssige ændringer på hjemmesiden for at sikre, at flere besøgende bliver til kunder.

Hvad er en god konverteringsrate?

Der findes ikke noget entydigt svar på, hvad en god konverteringsrate er. Det kommer meget an på, hvilken branche man er i, og hvad det er for nogle kunder, man har. Derudover afhænger den i høj grad også af, hvilke hændelser der sættes sporing på. Nogle tæller for eksempel en tilmelding til et nyhedsbrev med som en konvertering, mens andre kun fokuserer på direkte opkald eller ordrer i webshoppen.

Derudover skal der også tages et forbehold i forhold til, at det desværre ikke er altid, at en konvertering rent faktisk giver en indtjening. Driver du for eksempel en webshop, og får du en ordre, tæller det i første omgang som en konvertering. Det kan dog godt være, at kunden ender med at sende produktet eller varen retur. Det kan også være, at en udfyldelse af en kontaktformular er sat op til at tælle som en konvertering. Det kan dog være, at det blot er en potentiel kunde, som er i gang med at indhente tilbud fra flere forskellige firmaer. Dette vil tælle som en konvertering, men det er langt fra sikkert, at vedkommende i sidste ende vælger at bruge dit firma til opgaven.

Derfor skal du arbejde med din konverteringsrate

Der er mange gode grunde til, hvorfor du bør arbejde med din konverteringsrate. Uanset om henvendelsen bliver til en kunde eller ej, så fortæller den, hvor mange af dine besøgende er interesserede i det, som din virksomhed tilbyder.

Har du et dårligt forhold mellem antallet af besøgende og antallet af henvendelser eller ordrer, kan den give en indikation af, at dine besøgende forventer noget andet end det, de får, når de kommer ind på hjemmesiden.

Det kan for eksempel være, at du lover for meget i dine annoncer, eller at dine titler og metabeskrivelser er misvisende. Det kan også være, at din hjemmesides design ikke lægger op til, at kunderne skal kontakte dig eller lægge en ordre i din webshop.

At arbejde med konverteringsraten hjælper dig med at forstå, hvilke tiltag du kan foretage dig på din hjemmeside, for at du potentielt set vil få flere kunder. Hvis du har mange besøgende på din hjemmeside, som ikke konverterer, så fortæller det, at kunderne er interesserede i dit produkt.

Det er dog ikke ensbetydende med, at de er interesserede i at handle hos lige netop dig, og her gælder det om at finde ud af, hvordan flere af de besøgende kan blive til kunder.

Vil du tilbage til ordbogen skal du blot klikke her.

Vil du gerne have en gratis og uforpligtende analyse af dine muligheder på Google, så skal du klikke her. Vil du i stedet i kontakt med mig, eller have en opringning fra mig skal du bare klikke her.

Få de nyeste tips, tricks & guides i din indbakke løbende.

  • Var dette oplæg nyttigt?
  • JaNej

Del dette med dem du kender

Del på facebook
Del på linkedin
Del på email
Del på twitter

Book mig, 1 time gratis hos dig.

Jeg kommer til dig uanset hvor i Danmark du er, så vi kan snakke om dine muligheder på Google, markedsføringsstrategi og digital markedsføring generelt.

Tusind Tak

Din booking er nu afsendt, du hører fra mig hurtigst muligt.

Med Venlig Hilsen
Casper Hessellund

Er du sikker på du ikke vil have mig forbi 1 time gratis?

Du har intet at tabe, det er ren win-win for dig!