Hvad er en landingsside?

En Landing Page er en hjemmesides sider. Det vil sige den side, som kunder og besøgende først kommer ind på fra Google eller andre søgetjenester. Denne side har stor betydning og værdi for din virksomhed og for dine salgsmuligheder, da det er herfra, du kan kommunikere med dine kunder, få fanget deres opmærksomhed og få dem ledt videre til andre undersider. Det kan være der hvor du leder trafik fra Facebook ind, Google annoncer, Organiske resultater, Email og meget mere.

Landing Page
Landing Page

Ønsker du at få bedre landing page? Så er det noget jeg kan hjælpe dig med – Adwords-Specialist.dk, Casper Hessellund

Landing Page, hvad er det?

En landing page er den side, som besøgende først ’lander’ på, når de besøger en hjemmeside. Uanset om du har en webshop eller en blog, har du landingssider på din hjemmeside. Den gode landing page er én, som skaber konvertering.

Det er vigtigt, at den er sat op med et fængende design, og at indholdet er nemt at læse og har relevans for din kundegruppe. Landing page er det første indtryk, som dine kunder får af din virksomhed.

Landing page skal tilpasses din kundegruppes behov. De besøgende vil ofte være landet på siden, efter de har søgt på bestemte varer eller ydelser på nettet. De har et behov for at købe en service eller et produkt, og de ønsker at blive klogere på, hvordan du og din virksomhed kan hjælpe dem i denne forbindelse.

Din hjemmesides landing page skal derfor give svar på disse kundespørgsmål og føre kunderne videre på deres onlinerejse på din hjemmeside. Der findes nogle grundlæggende elementer, som landingssider skal tilgodese. Den skal afspejle troværdighed og pålidelighed, så de besøgende får lyst til at handle hos din virksomhed. Dette skabes både via tekst, billeder og generel opsætning i forhold til image og design.

Hvad er vigtigt på en landing page?

Der er flere delelementer, som har betydning, når du vil skabe den gode landing page i forhold til konvertering.

Disse er:

  • Design
  • Skarpe tekster og relevant indhold af billeder
  • Click-To-Action” (også betegnet CTA)
  • Google venlighed

Det gælder først og fremmest om at tydeliggøre dit formål med hjemmesiden og gøre din virksomheds vision synlig overfor kunderne. Er dit formål salg eller kontakt, skal dette tydeligt kommunikeres ud til hjemmesidens besøgende med klare oplysninger om produktkategorier eller kontaktoplysninger. Indhold i form af tekst og billede skal enkelt og skarpt signalere, hvad du sælger, eller hvilke ydelser du tilbyder.

Click-To-Action” og/eller “Call-To-Action” er et centralt element i denne forbindelse, der skal lede dine kunder videre. Det er en feature, der fortæller, hvad kunder kan gøre på din hjemmeside. Det kan være knapper med ”Læg i kurv” eller ”Kontakt os i dag”, som giver kunderne mulighed for at være aktive, uden de selv skal bruge meget tid på at søge efter købsmuligheder eller kontaktoplysninger.

Det er ikke kun overfor potentielle og eksisterende kunder, at indholdet på din landing page har betydning. Overfor Google er det vigtigt, at du forholder dig til SEO (søgemaskineoptimering), så din hjemmeside kan opnå en god og høj placering i søgeresultaterne på Google, når kunder søger efter dine produkter på nettet.

Derfor skal du arbejde med dine landing pages  

Din landing page på hjemmesiden er din virksomheds ansigt udadtil. Det er herfra du kan skabe konvertering, der får besøgende til at blive kunder. Din landing page har betydning for at skabe vækst og generere omsætning i din virksomhed.

Arbejdet med at skabe den mest skarpe og brugervenlige førsteside er en fortløbende proces, hvor du hele tiden skal være opmærksom på dine kunders besøg samt SEO.

Landing page er central, når det kommer til konverteringsoptimering, der handler om at skabe en større procentdel af besøgende, som interagerer med din virksomhed og dens hjemmeside. Det kan være alt fra download af rapport over like på Facebook til salg og køb af produkter.

Online markedsføring skal være effektiv, skarp og relevant for din kundegruppe. Du har typisk få sekunder til at overbevise dine kunder om, at din virksomhed og dens produkter er det rette valg for dem. Derfor skal du hele tiden holde dig ajour med, at din landing page er tilpasset din virksomheds formål og produkter, og at indholdet giver værdi for dine besøgende.

Overskrifterne skal hænge sammen med Call-To-Action, og teksten skal indeholde de mest relevante søgeord.

Vil du tilbage til ordbogen skal du blot klikke her.

Vil du gerne have en gratis og uforpligtende analyse af dine muligheder på Google, så skal du klikke her. Vil du i stedet i kontakt med mig, eller have en opringning fra mig skal du bare klikke her.

  • Var dette oplæg nyttigt?
  • JaNej