Hvad er marketing attribution?

Grundlæggende handler marketing attribution om vurderinger af, hvor meget hver markedsføringskanal i virksomheden bidrager til vækst og øget omsætning. Det er ikke nok kun at forholde sig til ”last click”. Du skal fokusere på hele salgsflowet og kunderejsen omkring din hjemmeside, når du vil analysere, hvordan dine markedsføringsstrategier fungerer.

Marketing attribution
Marketing Attribution

Ønsker du at få en bedre indsigt i din data? Så er det noget jeg kan hjælpe dig med – Adwords-Specialist.dk, Casper Hessellund

Hvad er attribution?

Marketing attribution handler om kunderejsen, og for dig med egen virksomhed har det særlig stor betydning, at du opnår kendskab til, hvordan dine kunder landede på din webshop i første omgang. Når du har kendskab til kunderejsen, er du bedre i stand til at planlægge din markedsføringsstrategier mere effektivt og med større værdi fremover. På dén måde kan du optimere effekten af din markedsføring og få mest muligt ud af dine penge.

Når du vil bruge dit markedsføringsbudget dér, hvor pengene genererer flest kunder, gælder det om at vide, hvordan dine kunder kommer fra én hjemmeside og over til din. Bruger du Google, så kan du læse meget mere om Google Attribution lige her.

I mange tilfælde handler det om, at kunderne har opnået tillid til din virksomhed gennem længere tids kendskab. Det er langt fra altid, at kunder køber varer eller ydelser på en hjemmeside, de møder første gang.

Det er med andre ord den forudgående kunderejse, som er i centrum, når det handler om marketing attribution. Attribution kan bruges som redskab til at identificere de trin på en kunderejse, som har haft størst betydning for en kunde, og som har skabt konvertering.

Vejen til en kundes første klik på din webshop er oftest længerevarende og kan være snirklet. Det kræver typisk mange eksponeringer via forskellige kanaler, før en kunde opnår tillid og tilstrækkeligt kendskab til din virksomhed.  

Hvorfor er attribution vigtigt?

Marketing attribution er vigtig både for synligheden af din virksomhed og ikke mindst i forhold til din virksomheds markedsføringsbudget. Det handler om at bruge midlerne til markedsføring effektivt.

Marketing attribution er vigtig, da det handler om at optimere mængden af kunder, der konverterer, og da det handler om at anvende dine markedsføringskroner dér, hvor pengene giver størst værdi for din virksomhed.

Der findes forskellige værktøjer, der kan anvendes til at identificere og analysere de betydningsfulde trin på kunderejsen. Du kan uden problemer anvende forskellige værktøjer og samle resultaterne til at opnå kendskab til, hvilke trin der har effekt hos kunderne på deres online rejse.

I princippet starter kundens rejse fra dét øjeblik, hvor kunden åbner sin bærbar, tablet eller mobil for at undersøge en bestemt vare eller ydelse på nettet. Kundens rejse afsluttes i dét øjeblik, hvor vedkommende har købt den pågældende vare eller ydelse. Det er trinnene i denne onlinerejse, der er central for dig, når du vil optimere din markedsføring i fremtiden.

Kundernes adfærd kan fortælle dig om, hvordan din nuværende markedsføringsstrategi- og tiltag fungerer, og denne viden kan du bruge til at optimere tiltagene i fremtiden, så du genererer flere kunder og opnår større omsætning og makrokonvertering.

Vil du tilbage til ordbogen skal du blot klikke her.

Vil du gerne have en gratis og uforpligtende analyse af dine muligheder på Google, så skal du klikke her. Vil du i stedet i kontakt med mig, eller have en opringning fra mig skal du bare klikke her.

  • Var dette oplæg nyttigt?
  • JaNej