Negative Søgeord

Hvad er negative søgeord?

Negative søgeord bruges i Google Ads (tidligere Google AdWords) til at ekskludere irrelevante søgeord og søgetermer. Det er søgeord og søgefraser, som du ikke ønsker, at dine annoncer bliver vist på, og som du ikke ønsker at betale klik for.

Negative søgeord
Negative søgeord

Ønsker du at undgå irrelevante søgeord og søgninger? Så er det noget jeg kan hjælpe dig med – Adwords-Specialist.dk, Casper Hessellund

Hvordan kan du arbejde med negative søgeord?

Negative søgeord kan tilføjes til dine kampagner i Google Ads for på den måde at minimere risikoen for, at du kommer til at betale for irrelevante klik. Det kan være søgeord eller søgefraser, som du i forvejen ved, at du ikke er interesseret i at blive fundet på. Det kan for eksempel være, at du viser annoncer på søgeordet ”tømrer”, men at du ikke er interesseret i at blive vist på søgninger, der også indeholder ordet ”job”.

Det kan for eksempel være, at du har fået for mange henvendelser fra tømrere, der leder efter job i stedet for henvendelser fra potentielle kunder, der skal have udført en tømreropgave. Det samme gør sig gældende, når det kommer til ordet ”løn”. I mange brancher søges der på, hvor meget man får i løn ud fra en konkret uddannelse. Det vil dog formentlig ikke være relevant for dig at blive vist på disse søgninger, hvis du søger nye kunder. Driver du en webshop, og forhandler du nye varer, kan et relevant negativt søgeord for eksempel være ordet ”brugt”. Det vil ikke være relevant for dig at blive fundet på dette ord, fordi du netop ikke forhandler brugte varer.

Se her hvordan du kan tilføje negative søgeord i Google Ads

Hvorfor bør du arbejde med negative søgeord?

Du bør arbejde med negative søgeord, hvis du benytter dig af annoncering i Google Ads, og du ønsker at få mere ud af dine markedsføringskroner.

Betaler du mange penge for irrelevante klik, kan det gå ud over det budget, du har til at skaffe potentielle kunder, som rent faktisk søger efter din ydelse eller din vare. Ved at ekskludere irrelevante søgninger kan du desuden nøjes med at bruge tid og penge på de søgeord, der rent faktisk er relevante for dig. Du slipper dermed for at gennemgå lange lister med irrelevante søgetermer, som du skal tage stilling til. Det er selvfølgelig aldrig på forhånd til at vide, hvad folk kan finde på at søge efter på Google og efterfølgende klikke ind på dine annoncer, men du minimerer både dit tidsforbrug og spildte penge.

At sætte søgeord i negativ kan også sikre dig en bedre konverteringsrate. Jo flere besøgende du har på din hjemmeside, som ikke finder det, der er relevant for dem, desto dårligere vil din konverteringsrate være. Frasorterer du på forhånd en stor mængde af de irrelevante søgninger, vil du også have de bedste forudsætninger for at have en højere konverteringsrate.

Vil du tilbage til ordbogen skal du blot klikke her.

Vil du gerne have en gratis og uforpligtende analyse af dine muligheder på Google, så skal du klikke her. Vil du i stedet i kontakt med mig, eller have en opringning fra mig skal du bare klikke her.

Få de nyeste tips, tricks & guides i din indbakke løbende.

  • Var dette oplæg nyttigt?
  • JaNej

Del dette med dem du kender

Del på facebook
Del på linkedin
Del på email
Del på twitter

Book mig, 1 time gratis hos dig.

Jeg kommer til dig uanset hvor i Danmark du er, så vi kan snakke om dine muligheder på Google, markedsføringsstrategi og digital markedsføring generelt.

Tusind Tak

Din booking er nu afsendt, du hører fra mig hurtigst muligt.

Med Venlig Hilsen
Casper Hessellund

Er du sikker på du ikke vil have mig forbi 1 time gratis?

Du har intet at tabe, det er ren win-win for dig!