Nøgleord

Hvad er nøgleord?

Når du arbejder med online markedsføring og SEO, er nøgleord (eller keywords og søgeord som de også betegnes) et centralt punkt. Nøgleord er de særlige ord, som kendetegner din virksomheds produkter eller ydelser, og er de ord, som dine kunder vil søge efter på nettet, når de ønsker at købe dine varer. Derfor kaldes de også for søgeord.

Nøgleord
Nøgleord

Ønsker du at få styr på dine nøgleord? Så er det noget jeg kan hjælpe dig med – Adwords-Specialist.dk, Casper Hessellund

Nøgleord, hvad er det?

Nøgleord er de vigtige søgeord, som kunder søger efter på nettet, når de ønsker at købe en bestemt vare eller service. Det kan både være enkeltstående ord (såsom maling”, ”databeskyttelsesprogram” eller ”kostplan”), og det kan være betegnelser for særlige produktudgaver, hvor der bruges længere formuleringer (”oliebaseret maling til træ”, ”beskyttelsesprogram til iPhone” eller ”kostplan med stenaldermad”). Begge typer af søgeord kan være effektive og relevante. Valg af hvilken type du skal vælge, handler dels om typen af din virksomhed og dels af dine kunders præferencer for ord.

Du skal sætte dig ind i din kundegruppe, og hvilke formuleringer de bruger, når de vil søge efter de produkter, som din virksomhed sælger. Des bedre og mere skarpe dine søgeord er, des større sandsynlighed er der for, at din hjemmesidens besøgende gennemfører køb hos dig, og des bedre vil din hjemmeside klare sig i konkurrence med andre websites.  

Det kan svare sig at investere tid i at undersøge, hvilke ord der har den højeste og bedste søgevolumen. Der findes forskellige værktøjer, som du kan gøre brug af, når du vil finde og analysere de ord eller fraser, som vil have bedst effekt for din hjemmeside.

Hvad er et nøgleord?

Nøgleord er – som navnet også antyder – de vigtige og afgørende ord eller fraser, som har betydning for dit website. Du skal forholde dig til søgeord, uanset om du har en blog eller en webshop, da ordene også har betydning for din ranking på Google og andre søgemaskiner. Keywords er centrale, når du vil ligge højt i søgeresultaterne og dermed opnå stor synlighed overfor din målgruppe og potentielle kunder.

Når du skal finde de bedste søgeord, kan du benytte dig af følgende råd:

  • Start med at undersøge resultaterne på Google med passende og relevante søgeord
  • Find inspiration i søgeresultaterne og undersøg relaterede søgeord
  • Er der stor konkurrence om et bestemt keyword, kan du vælge en formulering

Når du starter med en åben søgning på Google eller en anden søgemaskine, får du indtryk af, hvilke andre webshops der anvender det pågældende ord, og du kan få indtryk af, om ordet er passende og dækkende for din virksomhed og dens produkter.

Som udgangspunkt vil der være stor konkurrence som de korte ord, der betegner en produktkategori. Har du mange forskellige udgaver af en bestemt vare, skal du specificere dem, når du skal finde de bedste keywords.

Hvad skal du være opmærksom på med nøgleord?

Når det kommer til at opnå høj ranking på Google, og når du vil sikre dig, at dine kunder finder de varer på din hjemmeside, som de i første omfang søgte efter på nettet, er der flere elementer du skal være opmærksom på.

Du kan bruge følgende råd, når du vil arbejde med at udvælge og bruge nøgleord:

  • Overvej om du skal bruge ord eller formulering

Der vil være stor konkurrence om de korte søgeord (også kaldet short tail keyword). I denne forbindelse skal du overveje, om du vil bruge fraser i stedet og integrere dit søgeord heri.

  • Vær så specifik og konkret som muligt

Dine søgeord skal være så relevante, korte og præcise som muligt. Des kortere de er, des større vil sandsynligheden være for, at din målgruppe anvender præcis disse ord eller formuleringer, når de søger på nettet.

  • Brug keyword-tools til at identificere de bedste ord til din hjemmeside

Der findes forskellige værktøjer, der kan hjælpe dig med at klare analysearbejdet i forhold til at finde og udvælge de mest præcise og relevante ord eller formuleringer til din hjemmeside.

Det er en god idé at udvælge forskellige nøgleord til hver underside på din hjemmeside. Mens du laver dit analysearbejde, kan du skrive de primære keywords ned og samtidig notere beslægtede søgeord.

Vil du tilbage til ordbogen skal du blot klikke her.

Vil du gerne have en gratis og uforpligtende analyse af dine muligheder på Google, så skal du klikke her. Vil du i stedet i kontakt med mig, eller have en opringning fra mig skal du bare klikke her.

Få de nyeste tips, tricks & guides i din indbakke løbende.

  • Var dette oplæg nyttigt?
  • JaNej

Del dette med dem du kender

Del på facebook
Del på linkedin
Del på email
Del på twitter

Book mig, 1 time gratis hos dig.

Jeg kommer til dig uanset hvor i Danmark du er, så vi kan snakke om dine muligheder på Google, markedsføringsstrategi og digital markedsføring generelt.

Tusind Tak

Din booking er nu afsendt, du hører fra mig hurtigst muligt.

Med Venlig Hilsen
Casper Hessellund

Er du sikker på du ikke vil have mig forbi 1 time gratis?

Du har intet at tabe, det er ren win-win for dig!