ROAS & Return On Ad Spend

Hvad er ROAS?

ROAS er det afkast, som du får ud af din markedsføring. Det er en forkortelse for Return On Ad Spend, og det benyttes blandt andet til at vurdere, hvilke metoder der giver det bedste afkast, og hvor der eventuelt kan foretages forbedringer.

ROAS Return On Ad Spend
ROAS – Return On Ad Spend

Ønsker du at få bedre ROAS? Så er det noget jeg kan hjælpe dig med – Adwords-Specialist.dk, Casper Hessellund

ROAS, hvad er det?

Det er en enormt effektiv måde at evaluere dine forskellige online markedsføringsaktiviteter på. Denne metode bruges for eksempel til at sammenligne den omsætning, du har haft via annoncering i Google Ads med den udgift, du har haft til annoncerne.

Har du for eksempel brugt 100 kr. på dine annoncer, men har din investering givet en omsætning på 1.000 kr., vil din ROAS ligge på hele 1.000 % eller 10:1. Det betyder, at din investering har givet 10 gange igen, og det er et klart udtryk for, at det har været en god investering.

Hvis du ønsker at beregne, om dine markedsføringskroner tjener sig ind igen, og med hvor meget, så kan du derfor med fordel benytte dig af denne målberegningsmodel.

Dette begreb bliver i mange tilfælde sammenlignet med begrebet ROI, som er en forkortelse for ”Return On Investment”. Den primære forskel på disse to begreber er, at ROI beskriver fortjenesten ved for eksempel en kampagne i procent, hvor der bliver taget højde for den totale indtægt sammenlignet med de totale omkostninger.

Hvad skal du være opmærksom på med ROAS?

Det er meget individuelt fra virksomhed til virksomhed, hvornår en ROAS er god. Det kommer blandt andet an på, hvilken ydelse eller hvilket produkt du sælger. Der er derfor ikke et konkret svar på, hvad en god ROAS er – det er op til dig selv at afgøre, om du vurderer, at din online markedsføring kan betale sig eller ej.

Når det er sagt, så kan du som tommelfingerregel gå ud fra, at du maksimalt bør bruge op til 20 % af ydelsens eller varens omsætningsværdi til markedsføring af produktet eller ydelsen. Det kommer dog meget an på, hvad du ellers har af øvrige omkostninger forbundet med at drive din virksomhed.

Tilbyder du for eksempel en ydelse, og har du ikke nogen nævneværdige udgifter ud over din markedsføring og din hjemmeside, så behøver du formentlig ikke en lige så god ROAS, som hvis du havde udgifter til varer, butikslokaler, løn til de ansatte og lignende.

Sådan regner du ROAS ud

For at regne din ROAS ud skal du først og fremmest finde ud af, hvor stor en del af din omsætning, der er kommet fra den pågældende markedsføringskanal. Det kan for eksempel være fra Google Ads annoncer.

Herefter skal du dividere dit omsætningstal med dine udgifter til markedsføringen, der har resulteret i den angivne omsætning. Det vil altså sige:

Omsætning / omkostning = ROAS

Har du for eksempel brugt 5.000 kr. på Google Ads i løbet af en måned, og har Google Ads i samme periode givet dig en omsætning på 25.000 kr., så har du opnået en ROAS på 25.000 / 5.000 = 5 (også kaldet 5:1). Det vil sige, at for hver gang du har brugt 1 kr. på dine Google Ads annoncer, så har du fået 5 kr. igen. Dermed har du fået dine penge 5 gange igen. Om det er en god investering eller ej kommer helt an på, hvad du ellers har af udgifter til at drive din virksomhed.

Vil du tilbage til ordbogen skal du blot klikke her.

Vil du gerne have en gratis og uforpligtende analyse af dine muligheder på Google, så skal du klikke her. Vil du i stedet i kontakt med mig, eller have en opringning fra mig skal du bare klikke her.

Få de nyeste tips, tricks & guides i din indbakke løbende.

Del dette med dem du kender

Book mig, 15 minutter til at gennemgå dit Google Ads setup med dig

Jeg finder altid noget som kan der kan arbejdes med!

Tusind Tak

Din booking er nu afsendt, du hører fra mig hurtigst muligt.

Med Venlig Hilsen
Casper Hessellund