Hvad er SEM?

SEM er en betegnelse, der helt overordnet set dækker over de forskellige online markedsføringsdiscipliner, hvor du bliver fundet af de kunder, der søger efter dine produkter eller ydelser. Det kan for eksempel være i form af Google Ads (tidligere AdWords), SEO og lignende.

SEM Search Engine Marketing
SEM – Search Engine Marketing

Ønsker du at få mere ud af din SEM? Så er det noget jeg kan hjælpe dig med – Adwords-Specialist.dk, Casper Hessellund

SEM, hvad er det?

SEM er en forkortelse for Search Engine Marketing og dækker primært over online markedsføringsbegreber som SEO og Google Ads. Google er i Danmark den absolut mest anvendte søgemaskine blandt brugerne, og det er derfor, det er vigtigt at blive vist i lige netop denne søgemaskine. Faktisk bruger over 90 % af de danske brugere af søgemaskiner Google som søgemaskine. Derfor dækker SEM primært også over de markedsføringsaktiviteter, der foregår via Google.

SEM dækker over SEO, også kaldet for ”søgemaskineoptimering”, som er det, der generer ”gratis” trafik til din hjemmeside. Derudover dækker begrebet også over Google Ads, som er den såkaldte betalte form for annoncering på Google. Her betaler du for, at der bliver klikket på din annonce i søgeresultaterne, enten en Search annonce eller Shopping annonce, hvorimod du ved SEO ikke skal betale for, at der bliver klikket ind til din hjemmeside.

Ved hjælp af SEM kan du få besøgende på din hjemmeside, eller du kan brande din virksomhed for at øge kendskabet. Det kommer helt an på, hvorfor du gerne vil markedsføre din virksomhed, dine produkter og dine ydelser.

Hvad skal du være opmærksom på med SEM?

Der er en række forskellige ting, som du bør være opmærksom på, når du arbejder med SEM. Først og fremmest er det altafgørende, at du forstår forskellen på SEO og Ads, og at du forstår, at SEO er de gratis, organiske resultater, mens Google Ads er de betalte annoncer.

Derudover bør du være opmærksom på, hvem din målgruppe er, og hvordan du rækker ud til dem. Det kommer helt an på, hvad din virksomhed sælger af varer eller ydelser, og hvem din målgruppe er. I de fleste brancher kan det dog godt betale sig at benytte sig af de forskellige former for SEM. På den måde er du nemlig dækket godt ind.

Langt de fleste brugere klikker på enten de organiske resultater eller en annonce, når de søger efter en ydelse hos en virksomhed. Derfor er det vigtigt for stort set alle virksomheder at være synlig i lige netop disse resultater. Heldigvis er de organiske også dem, der er “gratis”, men du skal naturligvis betale for at få et bureau til at stå for optimeringen, hvis du ikke selv kan gøre det.

Dog bør du i de fleste tilfælde supplere med Google Ads, så du også når ud til dem, der foretrækker at klikke på disse annoncer. Det gælder især, hvis du driver en webshop.

Hvorfor du bør arbejde med SEM

Der er rigtig mange gode grunde til, hvorfor du lige netop bør arbejde med SEM. Langt de fleste danskere benytter sig af søgemaskinen Google, når de skal finde enten en ydelse eller et produkt. Du gør det formentlig også selv. Skal du finde en håndværker, som skal komme og kigge på dit tag, så slår du formentlig ikke længere op i De Gule Sider. Du gør formentlig det samme som stort set alle andre, der har adgang til internettet, nemlig at søge efter en håndværker på Google.

Hvert år hører vi desuden, at internethandlen stiger og stiger, og det er ikke uden grund. Danskerne flytter længere og længere væk fra byerne, og butikkerne lukker til fordel for webshops. Du driver måske endda selv en webshop.

Når man driver en webshop, har man ikke mulighed for at reklamere for sin butik ved for eksempel at have nogle centrale butikslokaler i en storby. Her gælder det i stedet for om at have en god placering på Google, så dem, der viser interesse for dine produkter, rent faktisk også har mulighed for at finde dig.

Hvis du ikke er synlig, der hvor dine kunder er, så vil det blive svært for dig at skabe omsætning.

Vil du tilbage til ordbogen skal du blot klikke her.

Vil du gerne have en gratis og uforpligtende analyse af dine muligheder på Google, så skal du klikke her. Vil du i stedet i kontakt med mig, eller have en opringning fra mig skal du bare klikke her.

  • Var dette oplæg nyttigt?
  • JaNej