Søgeordsanalyse

Søgeordsanalyse er noget der meget vigtigt når man arbejder med marketing, specielt hvis man arbejder med SEO og Google Ads. Vil du lære hvordan du selv kan gøre det, uden at du skal betale nogen for det? Så skal du blot se, læse og følge nedenstående guide som både er på video og i tekst.

Men først skal vi lige lidt omkring hvad en søgeordsanalyse er, og det ligger meget i navnet, det er en analyse af hvilke ord der er vigtige for en. Når man laver en søgeordsanalyse, så skal man husk at tænke på longtail og single keywords. Longtail er lange søgeord, altså flere ord, og single keywords er et ord. Longtail kunne være “billige løbesko på tilbud” og single keyword kunne være “løbesko”.

Til sidst efter guiden, vil jeg komme omkring nogle ting man skal være opmærksom på når man har lavet en søgeordsanalyse.

Google Søgeordsanalyse

Her kommer guiden til hvordan du kan lave en søgeordsanalyse selv:

  1. Log ind i Google Ads
  2. Klik på “Værktøjer og indstillinger”
  3. Bevæg dig derefter hen til “Planlægning” og klik på “Søgeordsplanlægning”
  4. Så skal du blot indtaste nogle søgeord og klikke “Se Resultater”

SEO Søgeordsanalyse

Når du laver en SEO Søgeordsanalyse, en analyse til Google ads eller noget helt tredje skal du huske nedenstående:

  1. Alle søgeord skal vurderes om de giver mening for dig, din hjemmeside og din forretning
  2. Husk at fjerne dårlige søgeord, fokuser kun på gode og dem der giver mening
  3. Man kan ikke blot samle alle søgeord på 1 side, og du skal derfor sørge for at lave en god fordeling af søgeordene på forskellige sider og URL’er
    1. Husk at linke internt på din hjemmeside, når du laver nye sider og URL’er
    2. Husk at det vigtigste søgeord skal forekomme i titel og nævnes i teksten på siden
    3. Må meget gerne nævnes i meta beskrivelsen også
    4. Husk at tilføje “søgeordet” som tag på billede også
  4. Husk også at vælge nogle du fokuserer på til at starte med, man kan ikke lave noget på alle på samme tid, så tag de vigtigste først
  5. Hvilke søgeord er så de vigtigste?
    1. Dem med høj relevans for dig
    2. Dem med høj søgevolume
    3. Dem som giver dig værdi,
    4. Tjek hvor stor konkurrencen er, jo større konkurrence, jo længere tid tager det at komme frem på det organisk
    5. Tjek op på synonymer og forskellige variationer

Søgeordsanalyse Værktøj

Hvilke forskellige søgeordsanalyse værktøj er der som man kan bruge? Overraskende nok, så er der rent faktisk rigtig mange, nogle er betalte andre er gratis:

  1. Google Ads – Søgeordsplanlægning
  2. Ahrefs.com
  3. Ubersuggest.io
  4. Keywordtool.io

Ovenstående er nogle af de værktøjer jeg bruger, når jeg skal lave en søgeordsanalyse for mine kunder.

søgeordsanalyse

Luk menu