Specifikke annonceudvidelser vs generelle udvidelser

Google Ads kan nogle gange være et mysterium, og det kan være svært at finde ud af hvad man skal gøre – dog ser jeg ofte at mange glemmer de helt basale og simple ting. Jeg brugte i 2020 85.000.000 kr. på Google Ads annoncering for mine kunder, og her får du min indsigt og databaseret konklusioner omkring “annonceudvidelser” på baggrund af det.

Jeg oplever en stærk tendens, at generelle annonceudvidelser performer dårligere end specifikke annonceudvidelser. Ikke kun på antallet af klik, pris pr. klik (CPC) og eksponeringer – men også på omsætning, ROI (Return of investment) og ROAS (Return on ad spend)!

Neden under finder du “mit svar” på hvorfor og hvordan du skal bruge specifikke annonceudvidelser.

Hvordan gør jeg så - tænker du nok?

Jeg kommer med mine anbefalinger – samt resultater baseret på det jeg har set. Jeg kommer med 1 case på kunde der oplevede et opløft i performance, på baggrund af specifikke annonceudvidelser.

Konklusioner:

  1. Gennemsnitlig løftede specifikke annonceudvidelser ROI/ROAS med 7,9%
  2. Alle havde en positiv vækst på CTR
  3. Det er ikke blot tilfældigt, da det er testet på flere kunder over flere og længere perioder og jeg har håndteret over 85.000.000 kr. på annoncering på Google Ads i denne periode

Hvilke størrelser af kunder er det så blevet testet på?

  • Alle var webshops / E-Commerce hjemmesider
  • Mindste kunde brugte 3.000 i måned
  • Største kunde brugte over 3.000.000 i måned
  • Mindste kunde er “kun” i Danmark
  • Største kunde er i hele verden
  • Testet i 5 forskellige “brancher & nicher”
  • Totalt er der i min test blevet brugt over 85 millioner danske kroner på Google Ads

Hvad blev testet i udvidelserne?

  1. Alle undersidelinks var unikke til den specifikke kategori/landingsside som søgningen og annoncen ledte hen til
  2. Alle infoudvidelser var unikke til den specifikke kategori/landingsside som søgningen og annoncen ledte hen til
  3. Websiteinfo udvidelse var unik til den specifikke kategori/landingsside som søgningen og annoncen ledte hen til

Specifikke undersidelinks

Her blev der testet at bruge “relevante” søgeord i undersidelinks så vidt det var muligt, mod at blot have de generelle. 
 
Nedenunder finder du et visuelt eksempel på den “specifikke undersidelinks” vs “generelle undersidelinks”.
Specifikke undersidelinks
generelle undersidelinks
Resultater
  • Performede i gennemsnit 7% bedre på ROI eller ROAS end generelle undersidelinks
    • Den gennemsnitlige forbedring af ROI eller ROAS (profit/omsætning i forhold penge brugt) var 7% bedre
  • Havde 1,2% lavere CPC & 0,9% højere CTR
    • Den gennemsnitlige klik pris (pris pr. klik på annoncerne) var altså 1,2% lavere (billigere)
    • Den gennemsnitlige CTR (Click Through Rate, altså % der klikker på annoncerne i forhold til hvor mange der ser dem) var 0,9% højere

Specifikke infoudvidelser

Her blev der testet at bruge “relevante” søgeord i infoudvidelser så vidt det var muligt, mod at blot have de generelle. 

Nedenunder finder du et visuelt eksempel på den “specifikke infoudvidelser” vs “generelle infoudvidelser”.

Specifikke infoudvidelser
generelle infoudvidelser
Resultater
  • Performede i gennemsnit 2,1% bedre på ROI eller ROAS end generelle infoudvidelser
    • Den gennemsnitlige forbedring af ROI eller ROAS (profit/omsætning i forhold penge brugt) var denne gang 2,1% bedre
  • Havde 0,4% lavere CPC & 0,3% højere CTR
    • Den gennemsnitlige klik pris (pris pr. klik på annoncerne) var denne gang 0,4% lavere (billigere)
    • Den gennemsnitlige CTR (Click Through Rate, altså % der klikker på annoncerne i forhold til hvor mange der ser dem) var denne gang 0,3% højere

Specifikke websiteinfo udvidelser

Her blev der testet at bruge “relevante” søgeord i website infoudvidelser så vidt det var muligt, mod at blot have de generelle. 

Nedenunder finder du et visuelt eksempel på den “specifikke website infoudvidelse” vs “generelle website infoudvidelse”.
specifikke website infoudvidelse
generelle website infoudvidelse
Resultater
  • Performede i gennemsnit 1,5% bedre i ROI/ROAS end generelle website infoudvidelser
    • Den gennemsnitlige forbedring af ROI eller ROAS (profit/omsætning i forhold penge brugt) var denne gang 1,5% bedre
  • Havde 0,2% lavere CPC & 0,2% højere CTR
    • Den gennemsnitlige klik pris (pris pr. klik på annoncerne) var denne gang 0,2% lavere (billigere)
    • Den gennemsnitlige CTR (Click Through Rate, altså % der klikker på annoncerne i forhold til hvor mange der ser dem) var denne gang 0,2% højere

Hvad vil jeg så anbefale udfra ovenstående data og test?

Jeg vil anbefale alle der arbejder med Google Ads, at bruge specifikke udvidelser alle steder det er muligt – for at opnå en fremgang i performance, baseret på at alt omkring en søgning og annonce er specifikt og unikt.

Tager det ikke lang tid at sætte op?

Jo det gør det bestemt, men selv de små procenter i vækst og fremgang, kan gøre meget for både små til de helt store budgetter på Google Ads – spørgsmålet er mere.. har du råd til at lade være?

Ordforklaring:

  • ROI (Længere forklaring her)
    • Nogle af mine kunder kør Profit ind i Google Ads, og her optimeres der mod profit, og ikke bare omsætning
    • Er ROI 6, betyder det at hver gang der bruges 100 kroner på annoncering på Google, skaber det en profit på 600 kr.
  • ROAS (Længere forklaring her)
    • Ikke alle mine kunder kør Profit ind i Google Ads, og her optimeres der mod omsætning
    • Er ROAS 8, betyder det at hver gang der bruges 100 kroner til annoncering på Google, skaber det en omsætning på 800 kr. 
  • CPC (Længere forklaring her)
    • Cost per click = pris pr. klik, altså den pris deres betales pr. klik på ens annoncer
    • Er CPC 3 kr. koster det 3 kr. hver gang nogen klikker på en annonce
  • CTR (Længere forklaring her)
    • Click Through Rate = % andel der klikker på en annonce i forhold til hvor mange der ser den
    • Er CTR 5% klikker 5 personer på en annonce hver gang der er 100 som ser den

Disclaimer

  • Budget har ikke kunne deles lige mellem annoncer med specifikke annonceudvidelser og generelle annonceudvidelser 
  • Der kan have været forskellige udsving i markedet, som har påvirket resultatet positivt og negativt
  • Forskellige tilbud har kunne gøre det mere fordelagtigt for nogle af de specifikke annonceudvidelser, i forhold til de generelle annonceudvidelser
  • Andre optimeringer og justeringer på kontoen kan også have haft en indvirkning på resultatet

Bonus:

Brug altid promotion udvidelse når det er muligt. Det er muligheden for at fremhæve en rabatkode, en besparelse og/eller en periode med nedsatte priser som fødselsdag osv.

Læs mere om alle varianter af annonceudvidelser her.

Tak fordi du kom hertil og har læst det hele - synes du det er spændende kan du glæde dig til de næste test jeg vil fremlægge fra året 2020.

Vil du være blandt de første der får de nyeste test, guides og tips direkte i din indbakke, så kan du tilmelde dig mit nyhedsbrev i bunden af siden, ganske gratis.

Få lavet en gratis analyse af dit potentiale på Google Ads, som jeg gennemgår med dig ganske gratis og uforpligtende – klik her for anmode om analysen.

Få de nyeste tips, tricks & guides i din indbakke løbende.

  • Var dette oplæg nyttigt?
  • JaNej

Del dette med dem du kender

Del på facebook
Del på google
Del på twitter
Del på linkedin

Book mig, 15 minutter til at gennemgå dit Google Ads setup med dig

Jeg finder altid noget som kan der kan arbejdes med!

Tusind Tak

Din booking er nu afsendt, du hører fra mig hurtigst muligt.

Med Venlig Hilsen
Casper Hessellund

Er du sikker på du ikke vil have mig til at gennemgå dit Google Ads setup i 15 minutter med dig gratis?

Du har intet at tabe, det er ren win-win for dig!