En landingsside er en bestemt side på din hjemmeside, som dine besøgende lander ind på, når de har søgt efter dig eller dine ydelser på for eksempel Google. Det kan være en side, som du selv vælger, dine besøgende skal lande ind på (Google Ads), eller det kan være en side, som Google vælger (Organiske resultater).
Ønsker du at få bedre landingssider? Så er det noget jeg kan hjælpe dig med – Adwords-Specialist.dk, Casper Hessellund
En landingsside kaldes også for ”landing page”, og det er her, du har mulighed for selv at styre, hvad dine besøgende får af informationer, når de kommer ind på din hjemmeside. Bliver du vist med Google Ads annoncer, kan du helt selv vælge, hvilken side dine besøgende skal sendes ind på, når de klikker på dine annoncer.
Får du lavet SEO-arbejde, kan du til dels også selv bestemme, hvilken side dine besøgende skal lande på, når de klikker på dine organiske resultater. Det kan du for eksempel gøre ved at fortælle Google, at en bestemt side er relevant, når der søges på et specifikt søgeord. Det er en del af det arbejde, der bliver udført i forbindelse med søgemaskineoptimering.
Nogle gange kan Google dog vurdere, at der er en anden side, der er mere relevant end lige netop den, som du selv har valgt. Det skyldes som regel, at der er flere sider på hjemmesiden, der handler om det samme emne, eller som er optimeret til de samme søgeord. Det kan også skyldes, at Google vurderer, at din udvalgte landingsside er misvisende, og dermed vælger søgemaskinen selv en anden side på hjemmesiden.
Når du skal bygge en landingsside op, er det vigtigt, at duførst og fremmest undersøger, hvilke søgeord du gerne vil findes på. Herefterskal søgeordene fordeles ud på de sider, der er relevante for lige netop detenkelte søgeord. Det kan enten være en eksisterende side på din hjemmeside,eller det kan være en helt ny side, du opretter til formålet.
Når dette er gjort, gælder det om at skrive en tekst, der handlerom det specifikke søgeord. Det skal være en tekst, der er relevant for emnet,og som giver dine besøgende lyst til at kontakte dig for at høre mere ellerkøbe dit produkt eller din ydelse.
Rent designmæssigt er det vigtigt, at landingssiden erbygget op på en overskuelig og brugervenlig måde, hvor det er nemt for denbesøgende at tage action. Hvis brugeren gerne vil kontakte dig for at høre mereom dine ydelser, skal det selvfølgelig være en mulighed i designet. Det kanvære i form af en kontaktformular eller et telefonnummer, den besøgende kanklikke på og ringe op til dig fra.
Det kan også være interessant grafik, som giver dig mulighed for at skille dig ud fra dine konkurrenter.
Det er først og fremmest vigtigt, at du arbejder med dinelandingssider for at sikre, at du giver dine besøgende den bedste oplevelse,når de besøger din hjemmeside. Det gælder, uanset hvilken side de lander på,når de kommer fra Googles søgeresultater. Jo bedre oplevelse dine besøgendefår, når de lander på din hjemmeside, desto større er sandsynligheden også for,at de vil tage kontakt til dig eller gennemføre et køb.
Derudover er der altid den risiko, når man arbejder medsøgemaskineoptimering, at Google vælger at vise en anden side på dinhjemmeside, når der bliver søgt på dine søgeord i søgeresultaterne. Det skyldesprimært, at Google vurderer, at den side du selv har valgt ikke er relevant iforhold til de konkrete søgeord. Dette er vigtigt at undgå, da du i så faldikke længere selv har kontrol over, hvad det er, der bliver vist for dinebesøgende. Du kan dog relativt nemt minimere denne risiko betydeligt ved atsikre, at du kun har én side på hjemmesiden, der handler om et konkret emne.
Har du flere sider, der handler om det samme emne, vil de konkurrere mod hinanden om at blive vist på den pågældende søgning.
Vil du tilbage til ordbogen skal du blot klikke her.
Vil du gerne have en gratis og uforpligtende analyse af dine muligheder på Google, så skal du klikke her. Vil du i stedet i kontakt med mig, eller have en opringning fra mig skal du bare klikke her.
Få de nyeste tips, tricks & guides i din indbakke løbende.
Har du spørgsmål, eller vil du gerne have mere information om hvordan jeg kan hjælpe dig eller din virksomhed, udfyld formularen og så vil jeg ringe jer op hurtigst muligt.
En analyse der belyser dit potentiale, og beskriver hvordan du kan opnå fremgang i din forretning. Det er gratis og uforpligtende, og er din mulighed for at få et sæt nye øjne på din situation.
Jeg kommer til dig uanset hvor i Danmark du er, så vi kan snakke om dine muligheder på Google, markedsføringsstrategi og digital markedsføring generelt.
Jeg finder altid noget som kan der kan arbejdes med!
Din booking er nu afsendt, du hører fra mig hurtigst muligt.
Med Venlig HilsenCasper Hessellund