Skift Attribution i Google Ads

Ønsker du et bedre grundlag for optimering i Google Ads? Så skal du vælge “Position Based” i stedet for “Last Click”, og er det muligt, så skal du vælge “Data Driven”.

Og hvorfor skal du så vælge position based  i stedet for last click? Det skal du fordi:

  • Last click (der tilskrives der kun værdi til sidste klik)
    • Så ingen værdi til nogle af de andre klik i hele rejsen til et salg eller lead!
  • Position based (der tilskrives 40% til første klik, 40% til sidste klik, og resterende 20% til alle klik mellem første og sidste klik)
    • Denne mener jeg helt klart er bedre, end at alt tilskrives sidste klik
    • Her optimerer du også mod det er er med til at begynde “rejsen”, men også hvad der er et touchpoint undervejs, samt det der så laver den endelige konvertering
  • Data Driven (ja.. den er databaseret, og her tilskrives værdien baseret på Google’s indsigter) – den tager dette med i overvejelserne når den tilskriver værdi
    • Denne skal du vælge hvis det er muligt
    • Jeg har set et stort opløft i overall performance, ved at skifte til denne attribution model

Sådan skifter du din attribution i Google Ads

  1. Log ind i Google Ads
  2. Klik så på værktøjer og indstillinger
  3. Vælg konverteringer
  4. Klik på dit mål/konverteringsmål
  5. Klik rediger
  6. klik så på tilskrivningsmodel hvis du har den på dansk, ellers attribution model
  7. Nyd mere data nu!

Hvad betyder det så nu at du har ændret attribution?

Google Ads optimer nu på en anden måde, da den data den nu får er forskellig fra hvad den tidligere har haft, og jeg vil sige du skal lade den køre i 14-30 dage, før du laver nogle drastiske ændringer. For du skal lige give den nye “ændring” en mulighed for at give data, og dermed lade Google Ads optimere på en anden måde end tidligere.

For var det før last click, så optimerede du kun mod de søgeord og søgninger som lavede en konvertering, men der er stor værdi i at optimere mod de søgeord og søgninger som også påbegynder / starter en rejse for en kunde til at købe hos dig.

Få lavet en gratis analyse af dit potentiale på Google Ads, som jeg gennemgår med dig ganske gratis og uforpligtende – klik her for anmode om analysen.

Skift Attribution i Google Ads

Del dette med dem du kender

Book mig, 15 minutter til at gennemgå dit Google Ads setup med dig

Jeg finder altid noget som kan der kan arbejdes med!

Tusind Tak

Din booking er nu afsendt, du hører fra mig hurtigst muligt.

Med Venlig Hilsen
Casper Hessellund