Bounce rateer et vigtigt begreb indenfor online markedsføringsanalyse, der handler om,hvor stor en procentdel af besøgende, der forlader en hjemmeside igen uden athave foretaget sig en ønsket handling (det kan være at gå til en underside, atdownloade en rapport eller at købe et produkt).
Fandt du dette nyttigt?
På dansk kaldes begrebet afvisningsprocent.
Ønsker du at sænke din bounce rate? Så er det noget jeg kan hjælpe dig med – Adwords-Specialist.dk, Casper Hessellund
Når du har en hjemmeside, er det vigtigt, at du forholder dig til, hvordan dine besøgende agerer på den. Dine kunders digitale adfærd på din hjemmeside kan fortælle dig om, hvordan siden fungerer – eller hvor den ikke fungerer. Det er interessant for dig, der vil udvikle din forretning og øge dit salg, at opnå viden om, hvor din besøgende falder fra på en underside. En høj afvisningsprocent indikerer, at kunderne mister interesse for din hjemmeside eller dine produkter, og dette er tegn til dig om, at du skal optimere enten hele eller dele af hjemmesiden.
I princippetgælder det om at have den lavest Bounce rate som muligt. Dog vil der altid værekunder, som vil en fejl eller en tilfældighed er landet på din side, og somforlader den igen. Dette kan ikke undgås, og derfor er det ikke muligt at haveen afvisningsprocent på 0%.
Som hovedregel gælder det, at du skal gå efter at have en afvisningsprocent på 50% og derunder. Det vil være helt naturligt, hvis der er visse undersider, som har enten en højere eller lavere Bounce rate sammenholdt med gennemsnittet på din hjemmeside.
I Google Analytics kan du få indblik i afvisningsprocenterne for hver side på din hjemmeside.
Kan du konstatere, at din hjemmeside generelt har en høj afvisningsprocent, skal du forholde dig til, hvilke tiltag du kan foretage for at nedbringe dette tal. Din Bounce rate viser, hvor stor en procent af potentielle kunder, du går glip af, da de forlader din hjemmeside efter kun at have set én side.
Det gælderom at holde dine besøgende interesserede ved at give dem relevant og skarptindhold samt nem adgang til at foretage sig handlinger. Det kan være i form afkontakt eller køb.
Der kan væreforskellige årsager, som skaber en høj afvisningsprocent:
Det handlerom at give de besøgende en nem og problemfri kunderejse på din hjemmeside. Deskal simpelt og uden besvær kunne få information om dine varer, eller deservices du tilbyder, og det skal være ligetil for kunderne at komme videre tilandre undersider.
Har du svage eller irrelevante søgeord, vil der være mange besøgende, som lander på din hjemmeside, men straks forlader den igen, når de finder ud af, dine varer ikke matcher deres søgning.
Selvom det umiddelbart er attraktivt at have en hjemmeside med lav bounce rate, skal du forholde dig til, hvilken bounce rate der er ønsket for dig i forhold til typen af din hjemmeside. Har du f.eks. en madblog, vil det være naturligt med høj afvisningsprocent, da de besøgende typisk ser én opskrift på hjemmesiden. I denne forbindelse skal du ikke kun forholde dig til afvisningsprocenten men også besøgstiden.
Med andreord er en høj Bounce rate ikke nødvendigvis ens betydende med, at det er endårlig fungerende hjemmeside.
Du skalløbende holde dig ajour med din hjemmesides afvisningsprocent, da denne videnfortæller dig om, hvordan din webshop fungerer, og om der er behov foroptimering af tekst eller design.
Den godehjemmeside der skaber interesse hos de besøgende, og som fastholder kundernesopmærksomhed er kendetegnet ved, at:
Der er forskellige elementer, som tilsammen er med til at skabe den velfungerende hjemmeside, der giver kunderne lyst til at vide mere og undersøge din virksomheds produkter.
Vil du tilbage til ordbogen skal du blot klikke her.
Vil du gerne have en gratis og uforpligtende analyse af dine muligheder på Google, så skal du klikke her. Vil du i stedet i kontakt med mig, eller have en opringning fra mig skal du bare klikke her.
Få de nyeste tips, tricks & guides i din indbakke løbende.
Har du spørgsmål, eller vil du gerne have mere information om hvordan jeg kan hjælpe dig eller din virksomhed, udfyld formularen og så vil jeg ringe jer op hurtigst muligt.
En analyse der belyser dit potentiale, og beskriver hvordan du kan opnå fremgang i din forretning. Det er gratis og uforpligtende, og er din mulighed for at få et sæt nye øjne på din situation.
Jeg kommer til dig uanset hvor i Danmark du er, så vi kan snakke om dine muligheder på Google, markedsføringsstrategi og digital markedsføring generelt.
Jeg finder altid noget som kan der kan arbejdes med!
Din booking er nu afsendt, du hører fra mig hurtigst muligt.
Med Venlig HilsenCasper Hessellund