En konverteringsrate beskriver forholdet mellem, hvor mange der besøger din hjemmeside, og hvor mange der laver en konvertering på din hjemmeside. Det kan for eksempel være i form af telefoniske henvendelser, udfyldelse af kontaktformularer, eller det kan være i form af, hvor mange salg der har været i en webshop osv.
Ønsker du at opnå en højere konverteringsrate på din hjemmeside? Så er det noget jeg kan hjælpe dig med – Adwords-Specialist.dk, Casper Hessellund
Måden hvorpå du udregner konverteringsraten er på følgende måde:
Konverteringsraten er vigtig for alle, der er interesseredei data for, hvordan den konkrete hjemmeside eller webshop performer. Det kanfor eksempel være relevant for virksomhedsejeren at vide, hvor mange besøgende,der rent faktisk også bliver til kunder. På den måde kan man somvirksomhedsejer regne ud, hvor mange besøgende der skal til for at give etbestemt antal salg.
Det kan for eksempel være, at indehaveren af virksomhedenhar et mål om, at der inden for den næste måned skal gennemføres 100 ordrer iwebshoppen. Når man ved, hvad konverteringsraten på hjemmesiden ellerwebshoppen er, så kan man regne ud, hvor mange besøgende der skal til for atskabe disse 100 ordrer. Her skal man dog være opmærksom på, atkonverteringsraten kan ændre sig løbende over tid.
Konverteringsraten er også særlig vigtig for onlinemarkedsføringsbureauer for at kunne videregive resultater til kunden. Denbruges også i høj grad til at kigge nærmere på, om der skal foretageskonverteringsmæssige ændringer på hjemmesiden for at sikre, at flere besøgendebliver til kunder.
Der findes ikke noget entydigt svar på, hvad en god konverteringsrate er. Det kommer meget an på, hvilken branche man er i, og hvad det er for nogle kunder, man har. Derudover afhænger den i høj grad også af, hvilke hændelser der sættes sporing på. Nogle tæller for eksempel en tilmelding til et nyhedsbrev med som en konvertering, mens andre kun fokuserer på direkte opkald eller ordrer i webshoppen.
Derudover skal der også tages et forbehold i forhold til, at det desværre ikke er altid, at en konvertering rent faktisk giver en indtjening. Driver du for eksempel en webshop, og får du en ordre, tæller det i første omgang som en konvertering. Det kan dog godt være, at kunden ender med at sende produktet eller varen retur. Det kan også være, at en udfyldelse af en kontaktformular er sat op til at tælle som en konvertering. Det kan dog være, at det blot er en potentiel kunde, som er i gang med at indhente tilbud fra flere forskellige firmaer. Dette vil tælle som en konvertering, men det er langt fra sikkert, at vedkommende i sidste ende vælger at bruge dit firma til opgaven.
Der er mange gode grunde til, hvorfor du bør arbejde med dinkonverteringsrate. Uanset om henvendelsen bliver til en kunde eller ej, såfortæller den, hvor mange af dine besøgende er interesserede i det, som dinvirksomhed tilbyder.
Har du et dårligt forhold mellem antallet af besøgende ogantallet af henvendelser eller ordrer, kan den give en indikation af, at dinebesøgende forventer noget andet end det, de får, når de kommer ind påhjemmesiden.
Det kan for eksempel være, at du lover for meget i dineannoncer, eller at dine titler og metabeskrivelser er misvisende. Det kan ogsåvære, at din hjemmesides design ikke lægger op til, at kunderne skal kontaktedig eller lægge en ordre i din webshop.
At arbejde med konverteringsraten hjælper dig med at forstå,hvilke tiltag du kan foretage dig på din hjemmeside, for at du potentielt setvil få flere kunder. Hvis du har mange besøgende på din hjemmeside, som ikkekonverterer, så fortæller det, at kunderne er interesserede i dit produkt.
Det er dog ikke ensbetydende med, at de er interesserede i at handle hos lige netop dig, og her gælder det om at finde ud af, hvordan flere af de besøgende kan blive til kunder.
Vil du tilbage til ordbogen skal du blot klikke her.
Vil du gerne have en gratis og uforpligtende analyse af dine muligheder på Google, så skal du klikke her. Vil du i stedet i kontakt med mig, eller have en opringning fra mig skal du bare klikke her.
Få de nyeste tips, tricks & guides i din indbakke løbende.
Har du spørgsmål, eller vil du gerne have mere information om hvordan jeg kan hjælpe dig eller din virksomhed, udfyld formularen og så vil jeg ringe jer op hurtigst muligt.
En analyse der belyser dit potentiale, og beskriver hvordan du kan opnå fremgang i din forretning. Det er gratis og uforpligtende, og er din mulighed for at få et sæt nye øjne på din situation.
Jeg kommer til dig uanset hvor i Danmark du er, så vi kan snakke om dine muligheder på Google, markedsføringsstrategi og digital markedsføring generelt.
Jeg finder altid noget som kan der kan arbejdes med!
Din booking er nu afsendt, du hører fra mig hurtigst muligt.
Med Venlig HilsenCasper Hessellund